Elektřinu je možné získávat i ze slz a slin!

Vědci objevili způsob, jak získávat elektřinu z určitých kožních sekretů. To je možné díky proteinu lysozymu – resp. jeho krystalické formě, která ji pod tlakem generuje.

Tým z University of Limerick „zmáčknul“ mezi dvěma sklíčky krystaly lysozymu a vytvořil tak tzv. piezoelektřinu. Ta vzniká právě v důsledku působení mechanického tlaku na určité krystaly.

„Piezoelektřina se používá všude kolem nás, ale možnost výroby elektřiny z tohoto konkrétního proteinu zkoumána nebyla,“ konstatoval fyzik Aimee Stapleton. „Nicméně, jelikož jde o biologický materiál, je netoxický, takže by mohl mít mnoho inovativních aplikací, jako jsou elektroaktivní antimikrobiální nátěry pro lékařské implantáty.“

Lysozym prý v daném ohledu může směle soupeřit s křemenem, jehož piezoelektrické vlastnosti byly zkoumány již koncem 19. století bratry Pierrem a Jacquesem Curieovými.

Tento objev by mohl otevřít cestu ke zcela novým druhům podkožních implantátů, které by byly řízené a poháněné senzory detekujícími lysozym.

„Také nás napadlo, že lysozym může být využit jako biodegradabilní, piezoelektrická a antimikrobiální přísada/nátěr běžných implantátů,“ uvedli badatelé.

Zdroj: University of Limerick

Diskuze (16) Další článek: Hraní s gamepadem i na počítači? MSI má dva nové ovladače s podporou Windows

Témata článku: Technologie, Výzkum, Medicína, Elektřina, Fyzika, Tělo, Chemie, Lime, Přísada, Pierre, Protein, Slzy, Krystal, Nový druh, Biologický materiál, Implantát

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily