Experiment MIT: Wi-Fi routery by mohly analyzovat náš spánek a sny

Wi-Fi router se v každé domácnosti postará o bezdrátový internet, to ví každé malé dítě. Výzkumníci z MIT ale slibují, že by se časem mohl naučit i některé mnohem bláznivější kousky. Například by mohly odhalit, jestli zrovna spíme, sníme a tak dále.

Leckoho by samozřejmě napadlo, že se toho dovtípí na základě naší aktivity na webu, ale o to tu vůbec nejde. Jde zde o rádiové signály.

Inženýři z MIT totiž sestrojili zařízení a neuronovou síť pro bezkontaktní analýzu spánku čistě na základě rozboru rádiových signálů v okolí.

Fáze spánku změřené tradiční cestou (červeně, EEG) a pomocí analýzy změn elektromagnetického pole v místnosti s využitím strojového učení (azurově). Přesnost dálkového měření spánku v průměru dosahuje velmi slušných 80,4 %.

Člověk, stejně jako kdejaký elektrický spotřebič, totiž přirozeně ovlivňuje elektromagnetické pole v okolí W-Fi routeru, takže kdyby byl vybavený velmi citlivým čipem a speciální anténou, všechny tyto změny by dokázal zachytit.

Nejde přitom pouze o pohyb člověka v okolí – to dnes odhalí jednoduchý mikrovlnný senzor za dva dolary (psal jsem v seriálu o programování elektroniky), ale i o neviditelné biologické pochody v jeho těle a zejména mozku.

Mozek v různých fázích spánku vykonává různou elektrickou aktivitu, která ovlivňuje okolní elektromagnetické pole. Tuto změnu pak dokáže zachytit detektor velikosti Wi-Fi routeru.

Upravený Wi-Fi router by tedy mohl tak trochu suplovat EEG a elektrody připevněné na hlavě pacienta. No, a to už se konečně dostáváme k oné bezkontaktní analýze spánku.

Výzkumníci z MIT k tomuto účelu naprogramovali neuronovou síť (PDF), kterou nejprve naučili, jak vypadá elektromagnetické pole v ložnici, když je nocležník vzhůru a poté když spí, a to včetně jednotlivých fází od toho mělkého až po tu nejhlubší a snovou.

V laboratorních podmínkách, kdy EM pole v místnosti nerušily další rušivé jevy, pak inženýři dosáhli tímto vskutku exotickým způsobem v průměru 80,4% úspěšnosti. Pomocí prosté analýzy elektromagnetického pole v místnosti tedy s 80,4% úspěšností změřili to samé, k čemu by jinak potřebovali připevnit nocležníkovi na hlavu hromadu elektrod.

Analýza spánku přitom není první experiment tohoto druhu, výzkumníci z MIT totiž v minulosti podobným způsobem odhalovali i lidské emoce.

Témata článku: Věda, Neuronová síť, Výzkum, Wi-Fi, Strojové učení, Router, Mozek, Analýza, Experiment, Spánek, PDF, Pole, Wi-Fi Router, Dolar, Speciální anténa, První experiment, Podobný způsob, Bezdrátový internet, MIT, Výzkumník, Dálkové měření, Exotický způsob, Elektrický spotřebič, Elektromagnetické pole, Rádiový signál

1 komentář

• Caleb 8. 8. 2017 22:35:06
    Zajimave. A za jak dlouho to dotahnou do stavu, aby to do snu umelo...

Intel na svém webu nečekaně odhalil architekturu Ice Lake. Půjde o druhou 10nm generaci

** Na webu Intelu se objevily první zmínky o architektuře Ice Lake ** Půjde o druhou generaci využívající 10nm proces ** Dorazit by měla v druhé polovině příštího roku

Dnes | Janů Stanislav | 6

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Dnes | Mihulka Stanislav | 2