Gravitační vlny brzdí rozjetou neutronovou hvězdu

Neutronová hvězda J1023+0038, tedy zhroucené jádro původně velké hvězdy, která vybuchla jako supernova, rotuje neuvěřitelnou rychlostí 600 otáček za sekundu. Jak je to u neutronových hvězd obvyklé, má i J1023+0038 velice silná magnetická pole, které svým působením rotaci neutronové hvězdy brzdí.

Za normálních okolností toto zpomalování činí asi 76 otáček za sekundu každou miliardu let. Neutronová hvězda J1023+0038 je ale výjimečná. Přepíná se totiž ve dvou různých podobách. Někdy funguje jako rádiový pulsar a vyzařuje převážně rádiové vlny. Jindy ale zase rentgenové vlny. A tak pořád dokola. Odborníci zjistili, že když je neutronová hvězda v „rentgenové fázi“, tak zpomaluje o 30 procent rychleji. Co ji ale brzdí?

Brynmor Haskell z Polské akademie věd ve Varšavě a Alessandro Patruno z nizozemské Leidenské univerzity ve své nové studii tvrdí, že zpomalování neutronové hvězdy J1023+0038 způsobuje plyn, který neutronová hvězda krade svému blízkému hvězdnému společníkovi, právě v průběhu „rentgenové fáze“. Když totiž neutronová hvězda ukořistí oblak plynu, tak na povrchu neutronové hvězdy vytvoří „horu“ hmoty. Na povrchu neutronové hvězdy, která má průměr asi 10 až 20 kilometrů, samozřejmě panuje drtivá gravitace. Takže taková „hora“ má výšku pouhých pár milimetrů.

Navzdory z našeho pohledu nepatrné výšce ale „hora“ materiálu hvězdného společníka zřejmě v daném místě způsobí vznik těžších atomů ve hmotě neutronové hvězdy a ovlivní neutronovou hvězdu natolik, že vznikne asymetrie v jejím gravitačním poli.

Neutronové hvězdy mají natolik extrémní gravitační pole, že i původně velmi malé deformace mohou vést k dramatickým výsledným změnám. A rozkolísané gravitační pole zase může vyzařovat silné gravitační vlny, přičemž se vlní samotný časoprostor. Tyto vlny odebírají neutronové hvězdě energii a zpomalují ji tím pádem více, než obvykle.

Když neutronová hvězda J1023+0038 přejde do „rádiové fáze“ tak to znamená, že se přestala živit materiálem hvězdného partnera. Zmizí tudíž i nerovnosti v gravitačním poli i s gravitačními vlnami a J1023+0038 zpomaluje běžným způsobem.

Zdroj: New Scientist, Foto: NASA

Diskuze (3) Další článek: Vědci dali veřejnosti data a za pár hodin se začaly sypat objevy exoplanet!

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Fyzika, Supernova, Rádiová vlna, Neuvěřitelná rychlost, Pegas, Gravitační vlna, Mimozemská civilizace, Pole, New Scientist, Vlna, Galaxie, Normální okolnost, Astronom, Asymetrie, Nizozemská studie, Neutronová hvězda, Haskell, Časoprostor, Akademie věd ČR, Pulsar, Civilizace, Hora, Pouhý pár

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft