Gravitační vlny brzdí rozjetou neutronovou hvězdu

Neutronová hvězda J1023+0038, tedy zhroucené jádro původně velké hvězdy, která vybuchla jako supernova, rotuje neuvěřitelnou rychlostí 600 otáček za sekundu. Jak je to u neutronových hvězd obvyklé, má i J1023+0038 velice silná magnetická pole, které svým působením rotaci neutronové hvězdy brzdí.

Za normálních okolností toto zpomalování činí asi 76 otáček za sekundu každou miliardu let. Neutronová hvězda J1023+0038 je ale výjimečná. Přepíná se totiž ve dvou různých podobách. Někdy funguje jako rádiový pulsar a vyzařuje převážně rádiové vlny. Jindy ale zase rentgenové vlny. A tak pořád dokola. Odborníci zjistili, že když je neutronová hvězda v „rentgenové fázi“, tak zpomaluje o 30 procent rychleji. Co ji ale brzdí?

Brynmor Haskell z Polské akademie věd ve Varšavě a Alessandro Patruno z nizozemské Leidenské univerzity ve své nové studii tvrdí, že zpomalování neutronové hvězdy J1023+0038 způsobuje plyn, který neutronová hvězda krade svému blízkému hvězdnému společníkovi, právě v průběhu „rentgenové fáze“. Když totiž neutronová hvězda ukořistí oblak plynu, tak na povrchu neutronové hvězdy vytvoří „horu“ hmoty. Na povrchu neutronové hvězdy, která má průměr asi 10 až 20 kilometrů, samozřejmě panuje drtivá gravitace. Takže taková „hora“ má výšku pouhých pár milimetrů.

Navzdory z našeho pohledu nepatrné výšce ale „hora“ materiálu hvězdného společníka zřejmě v daném místě způsobí vznik těžších atomů ve hmotě neutronové hvězdy a ovlivní neutronovou hvězdu natolik, že vznikne asymetrie v jejím gravitačním poli.

Neutronové hvězdy mají natolik extrémní gravitační pole, že i původně velmi malé deformace mohou vést k dramatickým výsledným změnám. A rozkolísané gravitační pole zase může vyzařovat silné gravitační vlny, přičemž se vlní samotný časoprostor. Tyto vlny odebírají neutronové hvězdě energii a zpomalují ji tím pádem více, než obvykle.

Když neutronová hvězda J1023+0038 přejde do „rádiové fáze“ tak to znamená, že se přestala živit materiálem hvězdného partnera. Zmizí tudíž i nerovnosti v gravitačním poli i s gravitačními vlnami a J1023+0038 zpomaluje běžným způsobem.

Zdroj: New Scientist, Foto: NASA

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Supernova, Fyzika, Pulsar, Slow, Spin, Vlna, Astronom, Hvězda, Normální hvězda, Nizozemská studie, New Scientist, Normální okolnost, Civilizace, Galaxie

• dolph1888 11. 4. 2017 15:24:43
    Ano a jsou neutronové hvězdy, které mají magnetické pole tak drtivé, že se...

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Čížek Jakub | 11

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

16.  8.  2017 | Mihulka Stanislav | 4