Hawking varuje: Trump může ze Země udělat neobyvatelnou Venuši, musíme kolonizovat vesmír

Řady kritiků amerického prezidenta Donalda Trumpa získaly zvučnou posilu. Naposledy se do nejbohatšího muže, který kdy ovládal Bílý dům, opřel známý fyzik Stephen Hawking. Rozhodnutí amerického prezidenta opustit Pařížskou klimatickou dohodu prý může vést k bodu zvratu, který přemění Zemi na Venuši. Její průměrná teplota je 464 stupňů Celsia.

Pětasedmdesátiletý teoretický fyzik to řekl v rozhovoru pro BBC. „Jsme blízko bodu zlomu, globální oteplování se pak stane nezvratným. Trumpovo rozhodnutí může dostat Zemi za pomyslnou hranu, planeta by pak byla jako Venuše,“ řekl Hawking s tím, že by zde nepršela voda, ale kyselina sírová.

Držitel mnoha významných cen za celoživotní dílo varuje před dalšími možnými vážnými následky, které odstoupení USA od klimatické dohody může pro planetu znamenat.

„Odmítnutím důkazů o existenci klimatických změn a opuštěním Pařížské dohody Trump způsobí ekologické škody, kterým šlo předejít. Ohrožují přírodní svět patřící nám a našim dětem,“ prohlásil.

Hawking ovšem nabízí radikální řešení, a to ne pouze kvůli adresátovi jeho výše popsané kritiky. Vědec tvrdí, že lidstvo musí najít způsob, jak obydlovat nová místa ve vesmíru.

„Bojím se, že evoluce má v sobě vestavěnou chamtivost a agresi. Nepozorujeme žádnou známku snížení rizik konfliktů, rozvoj militarizovaných technologií a zbraní hromadného ničení by mohl způsobit katastrofu,“ varoval Hawking a dodal: „Nejlepší cesta k tomu, aby lidská rasa přežila, je budování nezávislých kolonií ve vesmíru.“

Tato myšlenka není nová, Hawking na důležitost nalézání způsobů jak obydlovat nová místa ve vesmíru upozorňuje už dlouho. Často zdůrazňuje, že pokud v tomto úkolu lidstvo nenalezne řešení, jeho existence brzy skončí.

Znatelně střídmější pohled na možné důsledky odchodu USA z Pařížské úmluvy ovšem již dříve vyjádřil v rozhovoru pro deník E15 někdejší státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza. Podle něj je velmi pravděpodobné, že se budou jednotlivé americké státy klimatickou dohodou dál dobrovolně řídit. „Vyplatí se jim to, Trump nerozumí proměnám ekonomiky,“ řekl Prouza.

Typickým příkladem je prý Kalifornie. „Ta byla kdysi hodně špinavá, v posledních několika letech ale hodně investovala do alternativních zdrojů energie. Dnes zažívá ekonomický boom,“ uvedl Prouza.

USA mohou z Pařížské klimatické dohody vystoupit nejdříve v roce 2020. Pokud půjdou všechny legislativní procedury nejrychleji, jak je to možné, Spojené státy od dohody odstoupí čtvrtého listopadu 2020. Tedy jeden den po příštích prezidentských volbách. Pokud Trump neobhájí svůj mandát, návrat USA k mezinárodní úmluvě tak může zjednat nový prezident.

Spasí nás Mars? Toto je plán Elona Muska na jeho kolonizaci:

Článek připravil deník E15.cz

Diskuze (57) Další článek: Instagram vylepšuje funkci, kterou ukradl Snapchatu. Příběhy udělá ještě zábavnější

Témata článku: Vesmír, Země, USA, Raketa, Mars, Politika, Donald Trump, Globální oteplování, Venuše, Kolonizace, NEO, Stephen Hawking, Tomáš Prouza, Oteplování, Známý fyzik, Zvrat, Kolo, Rasa, Teoretický fyzik, Kalifornie, Ekologická škoda, Nové místo, Klimatická změna, Bílý dům, Lidská rasa

Srovnávací test chytrých hodinek do 2000 Kč. Dříve vyhozené peníze, dnes už ty nejlepší dávají smysl

Vybrali jsme osm chytrých hodinek s cenou maximálně 2 000 Kč. Díky nim můžete mít všechny notifikace hezky po ruce, případně vědět, jak moc jste se dnes hýbali nebo jak dobře, či špatně jste spali.

SrovnáníHodinky
Jak dobře vybrat disk SSD. Drahé jsou zbytečné, ty nejlevnější špatné

** Vybrat správný disk SSD není příliš složité ** Na některé důležité parametry si ale musíte dát pozor ** Výrobcům se dá věřit, udávané rychlosti jsou dosažitelné

Jak vybratSSD
Ušetříte za data. Návod, jak na YouTube poslouchat jen zvuk

Na YouTube existuje spousta videí, u kterých stačí pouze poslouchat zvuk. Zásadně se tím sníží objem přenesených dat.

YouTubeTipy

Jak dobře vybrat router. Potřebujete Wi-Fi 6, co nejvíc antén a fyzických portů

** Wi-Fi router je zařízení, přes které se připojíte k bezdrátové síti Wi-Fi a k internetu ** Poradíme, jak Wi-Fi router vybrat, na co myslet a čemu se vyhnout ** Doporučíme konkrétní osvědčené routery

Jak vybratRouter
DJI Mini 3 Pro: Tohle by mohl být nejlepší rekreační dron pro letošní léto

** DJI představilo třetí generaci svých nejmenších dronů Mini ** A pozor, už to není žádné ořezovátko. Konečně dorazil autopilot ** Také ale výrazně poskočila cena

DJIDrony
První neuronové sítě už možná získaly vědomí, tvrdí OpenAI. Buďte ale klidní, stejně se to nedá ověřit

** Jeden ze zakladatelů laboratoře OpenAI publikoval kontroverzní tweet ** Rozjela se pod ním bohatá debata vědců ** Může mít AI vůbec vědomí? A dokážeme to zjistit?

Umělá inteligence