Parmigiani Fleurier je švýcarský výrobce luxusních mechanických hodinek. Do klubu klasických značek jeho zakladatele Michela Parmigianiho asi ještě nevezmou, protože firmu založil teprve v roce 1996. Už třináct let ale spolupracuje s ještě luxusnější automobilkou Bugatti. A právě začal prodávat jednu zajímavou novinku.

Parmigiani Fleurier je švýcarský výrobce luxusních mechanických hodinek. Do klubu klasických značek jeho zakladatele Michela Parmigianiho asi ještě nevezmou, protože firmu založil teprve v roce 1996. Už třináct let ale spolupracuje s ještě luxusnější automobilkou Bugatti. A právě začal prodávat jednu zajímavou novinku.

Jsou to hodinky Bugatti Type 390, inspirované vozem Bugatti Chiron. Zatímco u auta vznikne série pěti set kusů, těchto hodinek je naplánovano pouhých dvacet!

Jsou to hodinky Bugatti Type 390, inspirované vozem Bugatti Chiron. Zatímco u auta vznikne série pěti set kusů, těchto hodinek je naplánovano pouhých dvacet!

Ale tady nebudeme řešit luxus, záměrnou nedostupnost nebo cenu hodinek. Bugatti Type 390 je totiž nádherný kousek jemné hodinářské techniky.

Ale tady nebudeme řešit luxus, záměrnou nedostupnost nebo cenu hodinek. Bugatti Type 390 je totiž nádherný kousek jemné hodinářské techniky.

Není to první spolupráce Parmigianiho a Bugatti. V této kolekci vzniklo už sedmero hodinek: troje klasické a čtvery designové experimenty, kde člověk občas marně hledá ručičky. Novinka, o které je řeč, je vpravo dole.

Není to první spolupráce Parmigianiho a Bugatti. V této kolekci vzniklo už sedmero hodinek: troje klasické a čtvery designové experimenty, kde člověk občas marně hledá ručičky. Novinka, o které je řeč, je vpravo dole.

Parmigiani přípravu modelu Type 390, který má ještě druhý název Bugatti Coaxial, prozradil už loni. Vývoj hodinek ale trval čtyři roky.

Parmigiani přípravu modelu Type 390, který má ještě druhý název Bugatti Coaxial, prozradil už loni. Vývoj hodinek ale trval čtyři roky.

Takhle hodinky vypadají na ruce Etienne Salomého, který má na starost design interiéru vozů Bugatti a zastupuje i šéfdesignéra značky. Vidíte tu divnou podlouhlou věc nad (na obrázku pod) ciferníkem?

Takhle hodinky vypadají na ruce Etienne Salomého, který má na starost design interiéru vozů Bugatti a zastupuje i šéfdesignéra značky. Vidíte tu divnou podlouhlou věc nad (na obrázku pod) ciferníkem?

Je to válcový kalibr – rozumějte hodinový strojek PF390 s mechanismem nazývaným flying tourbillon.

Je to válcový kalibr – rozumějte hodinový strojek PF390 s mechanismem nazývaným flying tourbillon.

Součástka tourbillon v drahých hodinkách kompenzuje rozdíly chodu mechanismu v různých polohách tím, že se celý blok se setrvačkou a krokem otáčí. Takhle vypadá v hodinkách Bugatti.

Součástka tourbillon v drahých hodinkách kompenzuje rozdíly chodu mechanismu v různých polohách tím, že se celý blok se setrvačkou a krokem otáčí. Takhle vypadá v hodinkách Bugatti.

Hodináři tourbillon většinou neschovávají pod kryt, ale nechávají vyniknout jeho pohyb.

Hodináři tourbillon většinou neschovávají pod kryt, ale nechávají vyniknout jeho pohyb.

Flying tourbillon je jeden z typů tohoto mechanismu lišící se způsobem uložení. Nepotřebuje tolik místa a hodinky mohou mít menší tloušťku.

Flying tourbillon je jeden z typů tohoto mechanismu lišící se způsobem uložení. Nepotřebuje tolik místa a hodinky mohou mít menší tloušťku.

Parmigiani Fleurier ale tuto výhodu stejně nevyužil, protože tourbillon umístil kolmo, do osy celého válce, který má připomínat blok motoru.

Parmigiani Fleurier ale tuto výhodu stejně nevyužil, protože tourbillon umístil kolmo, do osy celého válce, který má připomínat blok motoru.

Na tourbillon se setrvačkou navazuje soustava převodů, která prostřednictvím šnekového soukolí přenáší pohyb od tourbillonu k ručičkám. Na obrázku je vidět jeden z válců se stupnicí zbývající energie a malinký planetový převod (diferenciál).

Na tourbillon se setrvačkou navazuje soustava převodů, která prostřednictvím šnekového soukolí přenáší pohyb od tourbillonu k ručičkám. Na obrázku je vidět jeden z válců se stupnicí zbývající energie a malinký planetový převod (diferenciál).

Ve spodní části hodinek už může být jen pár ozubených koleček. Celý „motor“ je schovaný ve válci nahoře.

Ve spodní části hodinek už může být jen pár ozubených koleček. Celý „motor“ je schovaný ve válci nahoře.

Hodinky se skládají z 302 miniaturních částí. I tak jsou docela velké, pouzdro měří 43 × 53 mm a má tloušťku 20 mm. Hmotnost výrobce raději tají.

Hodinky se skládají z 302 miniaturních částí. I tak jsou docela velké, pouzdro měří 43 × 53 mm a má tloušťku 20 mm. Hmotnost výrobce raději tají.

Pouzdro je totiž vyrobeno z 18karátového růžového nebo bílého zlata, a to není zrovna nejlehčí kov.

Pouzdro je totiž vyrobeno z 18karátového růžového nebo bílého zlata, a to není zrovna nejlehčí kov.

Řemínek dodal Hermès a je z kůže aligátora. Aspoň, že hodinek bude pouze dvacet kusů… Spona na řemínku je opět z pravého zlata.

Řemínek dodal Hermès a je z kůže aligátora. Aspoň, že hodinek bude pouze dvacet kusů… Spona na řemínku je opět z pravého zlata.

Ale zpět k technice. Uvnitř je devět údajně vůbec nejmenších ložisek, jaké kdy člověk vyrobil.

Ale zpět k technice. Uvnitř je devět údajně vůbec nejmenších ložisek, jaké kdy člověk vyrobil.

Jedno natažení hodinek korunkou schová do dvojitého perovníku – to jsou ty dva válečky s vyrytým textem – dostatek výkonu na 80 hodin provozu.

Jedno natažení hodinek korunkou schová do dvojitého perovníku – to jsou ty dva válečky s vyrytým textem – dostatek výkonu na 80 hodin provozu.

Korunka má na sobě značku Parmigiani Fleurier. Logo Bugatti, a to jen písmennou zkratku Ettore Bugatti, najdeme v zadní části pouzdra, pod válcovým mechanismem.

Korunka má na sobě značku Parmigiani Fleurier. Logo Bugatti, a to jen písmennou zkratku Ettore Bugatti, najdeme v zadní části pouzdra, pod válcovým mechanismem.

Ještě jedna zajímavost: Podobně jako je možné vyjmout z auta motor, dá se z těla těchto hodinek jednoduše vysunout celý pohonný válec.

Ještě jedna zajímavost: Podobně jako je možné vyjmout z auta motor, dá se z těla těchto hodinek jednoduše vysunout celý pohonný válec.

Válec má průměr jen 12,5 mm.

Válec má průměr jen 12,5 mm.

I tak velké hodinky jsou díky prohnutému tvaru na ruce prý docela pohodlné.

I tak velké hodinky jsou díky prohnutému tvaru na ruce prý docela pohodlné.

U luxusního zboží se cenovky neukazují. Hodinky Bugatti Type 390 by ale měly stát 298 ... tisíc ... dolarů. Kalkulačka ČNB to převedla na pěkných 6 573 880 Kč.

U luxusního zboží se cenovky neukazují. Hodinky Bugatti Type 390 by ale měly stát 298 ... tisíc ... dolarů. Kalkulačka ČNB to převedla na pěkných 6 573 880 Kč.

Ale co to je ve srovnání s cenou Bugatti Chironu, která začíná na 2 700 000 dolarů, tedy zhruba na 60 milionech korun…

Ale co to je ve srovnání s cenou Bugatti Chironu, která začíná na 2 700 000 dolarů, tedy zhruba na 60 milionech korun…

A kdyby nestačilo auto s hodinkami, Bugatti společně s výrobcem Palmer Johnson nabízí ještě jachtu Bugatti Niniette 66 s odhadovanou cenou vysoko nad sto milionů korun.  Podívejte se na galerii , stojí za to.

A kdyby nestačilo auto s hodinkami, Bugatti společně s výrobcem Palmer Johnson nabízí ještě jachtu Bugatti Niniette 66 s odhadovanou cenou vysoko nad sto milionů korun. Podívejte se na galerii, stojí za to.

Jsou to hodinky Bugatti Type 390, inspirované vozem Bugatti Chiron. Zatímco u auta vznikne série pěti set kusů, těchto hodinek je naplánovano pouhých dvacet!
Ale tady nebudeme řešit luxus, záměrnou nedostupnost nebo cenu hodinek. Bugatti Type 390 je totiž nádherný kousek jemné hodinářské techniky.
Není to první spolupráce Parmigianiho a Bugatti. V této kolekci vzniklo už sedmero hodinek: troje klasické a čtvery designové experimenty, kde člověk občas marně hledá ručičky. Novinka, o které je řeč, je vpravo dole.
Parmigiani přípravu modelu Type 390, který má ještě druhý název Bugatti Coaxial, prozradil už loni. Vývoj hodinek ale trval čtyři roky.
25
Fotogalerie

Hodinky Bugatti Type 390 jsou nádherná šílenost za šest milionů

Parmigiani Fleurier je švýcarský výrobce luxusních mechanických hodinek. Do klubu klasických značek jeho zakladatele Michela Parmigianiho asi ještě nevezmou, protože firmu založil teprve v roce 1996. Už třináct let ale spolupracuje s ještě luxusnější automobilkou Bugatti. A právě začal prodávat jednu zajímavou novinku.

Jsou to hodinky Bugatti Type 390, inspirované vozem Bugatti Chiron. Zatímco u auta vznikne série pěti set kusů, hodinek je naplánovano pouhých dvacet!

Ale tady nebudeme dlouze řešit luxus, cílenou nedostupnost nebo cenu hodinek. Bugatti Type 390 je totiž nádherný kousek jemné hodinářské techniky. Podívejte se na ně do komentované galerie.

Určitě si přečtěte

Články odjinud