Houby z jedovatého dolu produkují nový typ antibiotika

Dva druhy hub, které byly nalezeny v bývalém měděném dole Berkeley Pit v Montaně, se v laboratorních podmínkách spojily a začaly produkovat zcela nový typ antibiotika. Konkrétně se jedná o sloučeninu zabírající proti čtyřem rezistentním kmenům MRSA (Methicilin-rezistentní Staphylococcus aureus).

Tato dosud nepopsaná látka, která dostala název berkeleylakton A, funguje podobně jako antibiotika ze skupiny makrolidů – až na jeden významný detail. Způsob, jakým bakterie zabíjí, je totiž zcela unikátní.

„Studie mechanismu jeho účinku ukázaly, že na rozdíl od jiných makrolidových antibiotik, berkeleylakton A neinhibuje syntézu proteinů ani necílí na ribozom,“ uvedli autoři studie The Berkeleylactones, Antibiotic Macrolides from Fungal Coculture.

Další výzkum odhalil, že ve struktuře berkeleylaktonu A chybí jak cukry, tak dvojná vazba. I toto ho výrazně odlišuje od jiných podobných makrolidů. Vědci si nyní lámou hlavu nad tím, jak bez zmíněných komponentů vůbec může bakterie likvidovat.

Doplňme, že Berkeley Pit má hloubku přes 540 metrů a nachází se v něm voda, která je stejně kyselá jako citronová šťáva – a ještě navíc kontaminovaná těžkými kovy včetně arsenu a kadmia. Navzdory tomu zde žijí různé druhy extremofilních organismů.

Zdroj: Chemical & Engineering News