Hurikán Maria ohrožuje i slavnou observatoř Arecibo

Hurikán Maria momentálně pustoší Portoriko. A jeho řádění zkomplikovalo život i odborníkům pracujícím v ikonické observatoři Arecibo.

Z dostupných informací plyne, že monitory v areálu Areciba zaznamenaly rychlost větru 144 km/hod a několik stromů v okolí bylo zničeno. Podle tiskové mluvčí National Science Foundation, která toto zařízení provozuje, byli členové personálu ještě včera v pořádku. Pak se ale spojení přerušilo.

Dotyčná observatoř disponuje druhým největším radioteleskopem na světě. S jeho pomocí byly objeveny například první exoplanety či organické molekuly v galaxii vzdálené miliony světelných let. Právě v Arecibu nějakou dobu bádala postava Ellie Arroway ve filmu Kontakt a skuteční astronomové Frank Drake, Jill Tarter a Carl Sagan zde započali své snahy o nalezení mimozemského života.

Pohled na hurikán Maria z paluby Mezinárodní vesmírné stanice:

Celý komplex byl kvůli hurikánu Maria uzavřen už v ponděli. Několik vědců na Twitteru průběžně zveřejňovalo aktuální meteorologická data či snímky lidí „opevňujících“ řídící místnost. V noci z úterka na středu však došlo k výpadku proudu.

„Všichni čekáme na to, že z Areciba něco uslyšíme a neslyšeli jsme nic. Webová stránka je dole, telefonní linky jsou dole,“ uvedla ráno Suraiya Farukhi z Universities Space Research Association, která se podílí na správě observatoře.

Observatoř by se teoreticky mohla vrátit do normálního provozu už zítra. Ovšem jen za předpokladu, že na ní hurikán nenapáchal příliš velké škody.

Zdroj: The Washington Post, Foto: Jeff Hitchcock, CC BY 2.0

Témata článku: Technika, Twitter, Hurikán, Výzkum, Astronomie, Počasí, Exoplanety, Mimozemský život, Dostupná informace, Washington, Webová stránka, The Washington Post, Celý komplex, Radioteleskop, Tisková mluvčí, Velká škoda, OBS, Portoriko, Světelný rok, Arecibo, Telefonní linka, Observatoř, Normální provoz, Carl Sagan, Maria

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby