Hurikán Maria ohrožuje i slavnou observatoř Arecibo

Hurikán Maria momentálně pustoší Portoriko. A jeho řádění zkomplikovalo život i odborníkům pracujícím v ikonické observatoři Arecibo.

Z dostupných informací plyne, že monitory v areálu Areciba zaznamenaly rychlost větru 144 km/hod a několik stromů v okolí bylo zničeno. Podle tiskové mluvčí National Science Foundation, která toto zařízení provozuje, byli členové personálu ještě včera v pořádku. Pak se ale spojení přerušilo.

Dotyčná observatoř disponuje druhým největším radioteleskopem na světě. S jeho pomocí byly objeveny například první exoplanety či organické molekuly v galaxii vzdálené miliony světelných let. Právě v Arecibu nějakou dobu bádala postava Ellie Arroway ve filmu Kontakt a skuteční astronomové Frank Drake, Jill Tarter a Carl Sagan zde započali své snahy o nalezení mimozemského života.

Pohled na hurikán Maria z paluby Mezinárodní vesmírné stanice:

Celý komplex byl kvůli hurikánu Maria uzavřen už v ponděli. Několik vědců na Twitteru průběžně zveřejňovalo aktuální meteorologická data či snímky lidí „opevňujících“ řídící místnost. V noci z úterka na středu však došlo k výpadku proudu.

„Všichni čekáme na to, že z Areciba něco uslyšíme a neslyšeli jsme nic. Webová stránka je dole, telefonní linky jsou dole,“ uvedla ráno Suraiya Farukhi z Universities Space Research Association, která se podílí na správě observatoře.

Observatoř by se teoreticky mohla vrátit do normálního provozu už zítra. Ovšem jen za předpokladu, že na ní hurikán nenapáchal příliš velké škody.

Zdroj: The Washington Post, Foto: Jeff Hitchcock, CC BY 2.0

Váš názor Další článek: CyberCon 2017: Český e-gov je katastrofa a závody v kybernetickém zbrojení jsou již v plném proudu

Témata článku: Technika, Výzkum, Twitter, Astronomie, Mimozemský život, Hurikán, Počasí, Exoplanety, Telefonní linka, Organická molekula, Normální provoz, Arecibo, Washington, PUE, Radioteleskop, Celý komplex, Hitch, Světelný rok, Webová stránka, První exoplaneta, Dostupná informace, Jíl, Maria, Nalezení, Tisková mluvčí

PortraitPro: Vyzkoušeli jsme program, který prý udělá z každé „žáby“ krasavici

** V digitálním světě nemůžete věřit všemu ** Nová generace 3D fotoeditorů zvládne divy ** Vyzkoušeli jsme PortraitPro, který vám změní i kontaktní čočky

Astronomové objevili daleko za Plutem objekt s extrémní dráhou. Může ukazovat na existenci planety Devět

** Astronomové objevili daleko za Neptunem těleso 2015 TG387 ** Okolo Slunce se pohybuje po extrémně protáhlé dráze ** Jeho dráha může ukazovat na existenci planety Devět

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

** Prozkoumejte, jaké pásmo je pro vaši síť nejlepší ** Díky heat mapě snadno poznáte, kde to bude se signálem horší ** Vše zvládnete i z mobilního telefonu

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek