Hvězdný prach ve 3D: Podívejte se na fantastickou animaci Mléčné dráhy

Odborníci z Berkeley Lab zveřejnili fascinující animaci, která ukazuje hvězdný prach v naší galaxii. K jejímu vytvoření byla použita data ze samostatných průzkumů oblohy prováděných teleskopy na Maui a v Novém Mexiku.

Tato nová „3D mapa“ bude mít zásadní význam pro projekt Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI), zaměřený na měření rychlosti rozpínání vesmíru. V rámci DESI, který by měl odstartovat v roce 2019, bude podle dostupných informací zmapováno více než 30 miliónů vzdálených galaxií. Prach by ovšem mohl značně zkreslit jeho výsledky.

„Abychom světlo z těchto vzdálených galaxií mohli vidět, muselo cestovat po dobu několika miliard let,“ konstatoval Edward Schlafly. „Během poslední tisícovky let své cesty je ale několik procent tohoto světla absorbováno a rozptýleno prachem v naší galaxii. Potřebujeme pro to korekci.“

Hvězdný prach může způsobit, že galaxie a další vesmírné objekty se jeví červenější a v některých případech dokonce vůbec nemusí být vidět. Pokud tedy vědci odhalí, jaké zhruba množství se ho v Mléčné dráze nachází, z čeho přesně se skládá atd., značně jim to ulehčí práci.

„Hlavním cílem tohoto projektu je zmapovat prach ve třech rozměrech – zjistit, kolik ho je v každé 3D oblasti na obloze a v Mléčné dráze,“ uvedl Schlafly.

Zdroj: Berkeley Lab

Diskuze (1) Další článek: Apple si patentoval způsob, jak iPhone proměnit v notebook

Témata článku: Vesmír, Věda, Výzkum, Astronomie, Rozpínání vesmíru, Prach, Galaxie, Dráha, Nové Mexiko, Fan, Dark, MAU, Berkeley Lab, Zásadní význam, Maui, Rozpínání

Pilulka místo cvičení? Ale ne pro lenochy – jen pro ty, kdo cvičit nemohou

** Pozitivní účinky cvičení se neomezují jen na svaly, plíce a oběhový systém, ale významně prospívají i zraku ** Pro lidi, kteří cvičit nemohou, vědci vyvíjejí „cvičení v pilulce“ ** Ostatní by měli sportovat, protože dobrovolné sportování zabírá líp než vynucené

TěloCvičeníZdraví
Vybíráme 15 top smartphonů pro nejnáročnější uživatele. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

** Podívejte se na redakční výběr nejlepších špičkových smartphonů ** Nabízíme přehlídku nejpokročilejších mobilních technologií ** Cenové rozpětí je velmi široké, minimum 15 tisíc korun

Jan Láska
Smartphony
Co s antivaxery? Psychologové radí, jak změnit náhled odpůrců očkování

** Lidé často jednají podle toho, co si myslí o druhých ** Odmítají očkování i proto, že jsou přesvědčeni, že stejně smýšlí většina, ale v tom se pletou ** Pokud jsou se svými omyly konfrontováni, existuje reálná šance, že své rozhodnutí korigují

COVID-19OčkováníPsychologie
Obejděte restrikce. Návod, jak ve Windows 11 už dnes spustíte aplikace pro Android

** Microsoft včera pro americké beta testery zprovoznil běh Android aplikací na Windows 11 ** Stačí však půlhodinka, a můžete si Android aplikace rozjet i vy, a to bez vstupu do programu Insider ** Jaké jsou vlastně možnosti platformy Windows Subsystem for Android?

Windows 11Mobilní hry