Vesmír | Astronomie

Hvězdný prach ve 3D: Podívejte se na fantastickou animaci Mléčné dráhy

Odborníci z Berkeley Lab zveřejnili fascinující animaci, která ukazuje hvězdný prach v naší galaxii. K jejímu vytvoření byla použita data ze samostatných průzkumů oblohy prováděných teleskopy na Maui a v Novém Mexiku.

Tato nová „3D mapa“ bude mít zásadní význam pro projekt Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI), zaměřený na měření rychlosti rozpínání vesmíru. V rámci DESI, který by měl odstartovat v roce 2019, bude podle dostupných informací zmapováno více než 30 miliónů vzdálených galaxií. Prach by ovšem mohl značně zkreslit jeho výsledky.

„Abychom světlo z těchto vzdálených galaxií mohli vidět, muselo cestovat po dobu několika miliard let,“ konstatoval Edward Schlafly. „Během poslední tisícovky let své cesty je ale několik procent tohoto světla absorbováno a rozptýleno prachem v naší galaxii. Potřebujeme pro to korekci.“

Hvězdný prach může způsobit, že galaxie a další vesmírné objekty se jeví červenější a v některých případech dokonce vůbec nemusí být vidět. Pokud tedy vědci odhalí, jaké zhruba množství se ho v Mléčné dráze nachází, z čeho přesně se skládá atd., značně jim to ulehčí práci.

„Hlavním cílem tohoto projektu je zmapovat prach ve třech rozměrech – zjistit, kolik ho je v každé 3D oblasti na obloze a v Mléčné dráze,“ uvedl Schlafly.

Zdroj: Berkeley Lab