I zavřené knihy lze přečíst. Vědci postavili funkční prototyp zařízení, které to umí

Výzkumníci z Massachusettského technologického institutu (MIT) ve spolupráci s kolegy z dalších vědeckých institucí navrhli systém na čtení zavřených knih a sestrojili funkční prototyp. Pomocí terahertzového záření a algoritmů se jim podařilo správně identifikovat písmena na devíti listech naskládaných na sobě. Informaci zveřejnili na webu institutu, studii publikoval vědecký žurnál Nature Communications.

Systém využívá terahertzové vlny, elektromagnetické záření z oblasti mezi mikrovlnami a infračerveným světlem. Jejich vlastnosti se dají dobře využít v bezpečnostních aplikacích, protože nejsou pohlcovány v jednotlivých materiálech stejně. Využívají se proto například k identifikaci různých chemických látek v zavazadlech cestujících. Ze stejného důvodu se jimi dá zjistit rozdíl mezi inkoustem a prázdným papírem.

Experimentální zjišťování obsahu naskládaných listů (zdroj: MIT Media Lab)

Na čtení obsahu listů naskládaných na sobě použili výzkumníci standardní terahertzové zařízení, vysílající ultrakrátké dávky záření, jejichž odrazy snímá vestavěný detektor.

Systém využívá skutečnosti, že mezi knižními stránkami se nacházejí přibližně 20 mikrometrů široké vzduchové mezery. V důsledku odlišných indexů lomu papíru a vzduchu se na jejich rozhraní odrazí část záření zpět k snímači.

Algoritmy pak mohou přesně určit vzdálenosti jednotlivých stránek od zdroje signálu na základě časového rozdílu mezi vysláním terahertzové vlny a detekcí její odražené složky. Další software se pak zaměří na konkrétní signály, pocházející z jednotlivých listů a z často neúplných nebo zkreslených obrazů poskládá jednotlivá písmena.

Prototyp dokáže zatím určit vzdálenost prvních 20 listů v knize a správně identifikovat písmena na prvních devíti. Signály přicházející z dalších listů již byly příliš zatížené šumem a nepodařilo se je vyčistit a zpracovat. Podle výzkumníků se však tato překážka dá překonat pomocí výkonnějších zdrojů a přesnějších detektorů.

„O novou technologii má velký zájem Metropolitní muzeum v New Yorku, protože by chtěli studovat některé staré knihy, aniž by se jejich vůbec dotkli,“ řekl člen výzkumného týmu, Barmak Heshmat.

Kromě čtení knih lze systém použít pro analýzu všech předmětů složených z tenkých přiléhajících vrstev. Mohou se analyzovat například barvy v obrazových uměleckých dílech, archeologické vzorky nebo kontrolovat konstrukční chyby vícevrstvých výrobků.

Diskuze (9) Další článek: 9 nejlepších českých webů, kde lze stáhnout filmy a seriály

Témata článku: Technologie, Věda, Prototyp, Archeologie, Mikrometr, Čtení knih, Massachusetts, Fun, Nature Communications, MIT Media Lab, Vědec, Books, Elektromagnetické záření, Reading, Funkční prototyp, Záření, Zář, Kniha, Jednotlivý materiál, Nature, Barma, Mikrovlna

Hlavní příběh Elden Ringu budeme moci odehrát přibližně za 30 hodin

Mnoho dalších desítek hodin však na hráče čeká v masivním otevřeném světě.

Radek Wunderlich
Elden RingRPG
Velký srovnávací test 11 procesorových chladičů

Výběr chladiče na procesor se často podceňuje, přestože má přímý vliv na výkon a často bývá nejhlučnější komponentou sestavy. V tomto testu naleznete nejlepší a nejvýhodnější vzduchové chladiče současnosti.

ChladičSrovnáníTesty

Days Gone v prodejích převálcoval Ghost of Tsushima. Sony jej však považovalo za zklamání

Tvůrce Days Gone na Twitteru reagoval na současné prodeje Ghost of Tsushima.

Radek Wunderlich