Implantace kmenových buněk do mozku může prodloužit život

Hypothalamus má na starost celou řadu věcí. Reguluje tělesnou teplotu, řídí pocity hladu či žízně atd. Nová studie, provedená na myších, však naznačuje, že je rovněž zodpovědný za udržování mládí – a to díky zásobám neurálních kmenových buněk, které se však postupem času ztenčují.

„Náš výzkum ukazuje, že počet hypothalamických neurálních kmenových buněk přirozeně klesá po celou dobu života zvířete a tento pokles urychluje stárnutí,“ uvedl molekulární farmakolog Dongsheng Cai z Albert Einstein College of Medicine.

„Ale také jsme zjistili, že efekty těchto ztrát nejsou nevratné. Doplněním těchto kmenových buněk nebo molekul, které produkují, je možné různé aspekty stárnutí v celém těle nejen zpomalit, ale i zvrátit,“ dodal.

Výše zmíněné neurální kmenové buňky začínají u myší mizet kolem desátého měsíce jejich věku – a ve dvou letech už je jich většina pryč. Aby odborníci zjistili, zda jejich úbytek skutečně napomáhá stárnutí, cca 70% jistým toxinem zničili.

Životnost takto handicapovaných myší se ve srovnání s kontrolními přirozeně stárnoucími zvířaty zkrátila o několik měsíců. A aby toho nebylo málo, stárnutí na ně mělo značně negativnější dopady.

„Došlo k úpadku v oblastech učení a paměti, koordinace, svalové hmoty, vytrvalosti i tloušťky kůže,“ vysvětlil Cai v rozhovoru pro New Scientist.

Ještě zajímavější ovšem je, že to funguje i obráceně. Tým injekčně podával hypothalamické kmenové buňky z novorozených myší dvěma skupinám: jednu tvořila normální stará zvířata a druhou zvířata, jejichž buňky byly dříve částečně zlikvidovány toxinem. Členové obou skupin žili až o 15% déle, než kontrolní zvířata.

Otázkou zůstává, zda se neurální kmenové buňky budou chovat coby elixír mládí i po implantaci do lidských mozků. K jejímu zodpovězení však bude nutné sehnat dobrovolníky a provést klinické zkoušky.

Zdroj: Albert Einstein College of Medicine, New Scientist,