Jak pití kávy může poškozovat životní prostředí

Odborníci ze San Diego Regional Water Quality Control Board zveřejnili poměrně zajímavou studii, podle které pití kávy může poškozovat životní prostředí. Problém je samozřejmě v kofeinu, který se po vyloučení z těla obvykle dostane do kanalizace a v čističce odpadních vod je eliminován. Nyní byl ale objeven i v tocích vedoucích poměrně daleko od civilizace.

Na divoká zvířata má přitom kofein poměrně negativní účinky – způsobuje stres a určité genetické mutace.

Výzkumníci analyzovali vzorky, které byly v letech 2008 - 2015 odebrány v oblasti San Diega a části okresu Orange County. A to ze surových odpadních vod, upravených odpadních vod a dále z vybraných potoků.

Vzorky surových odpadních vod obsahovaly 0,052 až 8,5 mikrogramů kofeinu na litr, zatímco vzorky upravených vod 0,029 až 1,19 mikrogramů na litr. Překvapení však přinesla analýza vzorků získaných z potoků v rekreačních oblastech – výsledek 0,032 až 0,662 mikrogramů na litr nikdo nečekal.

Z tiskové zprávy plyne, že potenciální zdroje kofeinu zahrnují například „netěsnící kanalizační potrubí, špatně udržované septické systémy, recyklovanou vodu používanou k zavlažování či výpustě dešťové vody“.

Jiná podobná studie odhalila, že podél pobřeží Oregonu je ve vodě mnohem víc kofeinu než ve městech (45 nanogramů na litr kontra 9 nanogramů na litr). „To svědčí o špatně fungujících septických systémech ve venkovských oblastech,“ komentovala to Elise Granek z Portland State University.

Zdroj: UPI

Témata článku: Příroda, Výzkum, Ekologie, Zvířata, Káva

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

** Do vesmíru se po 14 letech vydala česká družice ** VZLUSAT-1 je nanosatelitem typu CubeSat ** Bude testovat nové technologie, na palubě jsou tři vědecké přístroje

Dnes | Kubala Petr

O genech, ozonu a dětském autismu

Včera | Černý Jiří

Krásně opálená kůže i bez ultrafialového záření? Žádný problém!

** Opalování na slunci nebo v soláriu je spojeno s nezanedbatelným rizikem vzniku zhoubného melanomu ** Vědci nyní objevili látku, která nás opálí bez toho, že bychom se museli vystavit nebezpečnému UV záření ** Takto zhnědlá kůže nás navíc účinně ochrání před spálením sluncem i vznikem kožních nádorů