Jak to vypadá, když roztočíte fidget spinner ve vesmíru

Fidget spinnery se v poslední době těší obrovské oblibě. Nyní se této hračky konečně dočkali i astronauti na Mezinárodní kosmické stanici (ISS) a mohli tak vyzkoušet, jak funguje v podmínkách mikrogravitace.

Ray Bresnik zveřejnil povedené video, ve kterém on a jeho kolegové se spinnerem (samozřejmě značky NASA) zkoušejí dělat různé kousky. Asi nejlepší jsou záběry na spinner volně plující vzduchem – zvláště okamžik, kdy se v pozadí objeví naše planeta.

A pokud se budete dívat opravdu pozorně, uvidíte, že logo NASA se nejprve nepohybuje... ale pak se rychle začíná otáčet spolu se zbytkem zařízení.

Centrální část, kterou za normálních okolností svíráte svými prsty (zatímco dalším prstem či druhou rukou spinner „startujete“) totiž ve stavu beztíže nevydrží v klidu.

„Dochází k vyrovnání rychlosti středového kroužku a vnějšího kroužku a celá věc rotuje jako jednotka,“ uvedla NASA.

Někoho by mohlo napadnout, že ve vesmíru se spinner nejspíš bude točit mnohem delší dobu než na Zemi. Tření v centrálním kuličkovém ložisku je ale dostatečné na to, aby ho zpomalilo.

Zdroj: ScienceAlert

Diskuze (17) Další článek: Tak to je průšvih: Závažná chyba KRACK ohrožuje Wi-Fi

Témata článku: Vesmír, Země, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Gadgety, ISS, Poslední doba, Prst, Normální okolnost, Mikrogravitace, Kroužky, Povedené video, Dlouhá doba, Spinner, Druhá ruka, Tření, Centrální část

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini