Jak vytvořit bio-bota? Odborníci se podělili o své poznatky

Sestrojit miniaturní roboty poháněné svaly, kteří by mohli sami – nebo ještě lépe, po „vyzvání“ světelným nebo elektrickým signálem – chodit a plavat je mnohem složitější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Bioinženýři Rashid Bashir a Taher Saif z University of Illinois se však do tohoto nelehkého úkolu před časem pustili – a již zaznamenali první úspěchy. Nyní o svém díle promluvili na sympoziu Integrated Cellular Systems: Building Machines with Cells, které 18. února začalo v Bostonu.

„Tyto stroje jsou považovány za částečně živé, se schopností vyvíjet se, stárnout a léčit se, pokud utrpí nějaké zranění,“ konstatoval Saif. „Teď, když na nich pracujeme, jsme se začali ohlížet a snažit pochopit, jak přesně se buňky organizují a jak spolu komunikují. Jedná se o vývojovou biologii živých strojů.“

Jak přesně postupují? „Jako inženýři obvykle stavíme z materiálů jako je dřevo, ocel nebo křemík. Zde je našim cílem dopředně-inženýrský (forward-engineering) biologický systém či systém založený na buňkách. Design je inspirován komplexem svaly-šlachy-kost, který se nachází v přírodě. K dispozici je kostra nebo páteř, ale udělaná z měkkých polymerů podobných těm, které se používají v kontaktních čočkách – takže se to může ohýbat i bez kloubů“ vysvětlil Bashir.

Bashirova skupina rovněž vyvinula několik designů, díky kterým by jejich bio-roboti měli být schopni kráčet v určitých směrech a kontrolovat svůj pohyb pomocí světla nebo elektřiny.

Oba odborníci nicméně uvedli, že jim nešlo ani tak o to udělat „chodce“ a „plavce“ jako spíš o položení vědeckých základů pro budoucí tvorbu mnohem sofistikovanějších biologických strojů.

Zdroj: University of Illinois

Váš názor Další článek: Poprvé v historii je víc než polovina webového trafficu šifrovaná

Témata článku: Technologie, Výzkum, Budoucnost, Roboti, Bota, Kostra, University of Illinois, SVE, Bio, Cellular, Poháněný stroj, Jak, Položení, Polymer, Hořčík, Určitý směr, První úspěch, Vyzvání, Dřevo, Elektrický signál, Miniaturní robot, Forward, Boston, Illinois, Biologický systém

Ostření v digitální fotografii – fázové, kontrastní a hybridní, které je lepší?

Povedená fotografie by měla mít nejen svoji specifickou atmosféru a povedenou kompozici, ale zejména by měla být ostrá.

Petr Březina
Fotoškola
PITVA: Podívejte se na promyšlené cesty světla v LCD projektoru Epson

Po několika mini- až mikro- pitvách jsme konečně rozebrali pořádný kus elektroniky: projektor Epson využívající technologii LCD. A že bylo co objevovat!

ProjektoryPitva