Technologie | Roboti

Jak vytvořit bio-bota? Odborníci se podělili o své poznatky

Sestrojit miniaturní roboty poháněné svaly, kteří by mohli sami – nebo ještě lépe, po „vyzvání“ světelným nebo elektrickým signálem – chodit a plavat je mnohem složitější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Bioinženýři Rashid Bashir a Taher Saif z University of Illinois se však do tohoto nelehkého úkolu před časem pustili – a již zaznamenali první úspěchy. Nyní o svém díle promluvili na sympoziu Integrated Cellular Systems: Building Machines with Cells, které 18. února začalo v Bostonu.

„Tyto stroje jsou považovány za částečně živé, se schopností vyvíjet se, stárnout a léčit se, pokud utrpí nějaké zranění,“ konstatoval Saif. „Teď, když na nich pracujeme, jsme se začali ohlížet a snažit pochopit, jak přesně se buňky organizují a jak spolu komunikují. Jedná se o vývojovou biologii živých strojů.“

Jak přesně postupují? „Jako inženýři obvykle stavíme z materiálů jako je dřevo, ocel nebo křemík. Zde je našim cílem dopředně-inženýrský (forward-engineering) biologický systém či systém založený na buňkách. Design je inspirován komplexem svaly-šlachy-kost, který se nachází v přírodě. K dispozici je kostra nebo páteř, ale udělaná z měkkých polymerů podobných těm, které se používají v kontaktních čočkách – takže se to může ohýbat i bez kloubů“ vysvětlil Bashir.

Bashirova skupina rovněž vyvinula několik designů, díky kterým by jejich bio-roboti měli být schopni kráčet v určitých směrech a kontrolovat svůj pohyb pomocí světla nebo elektřiny.

Oba odborníci nicméně uvedli, že jim nešlo ani tak o to udělat „chodce“ a „plavce“ jako spíš o položení vědeckých základů pro budoucí tvorbu mnohem sofistikovanějších biologických strojů.

Zdroj: University of Illinois

Váš názor Další článek: Poprvé v historii je víc než polovina webového trafficu šifrovaná

Témata článku: Technologie, Budoucnost, Výzkum, Roboti, Biologický systém, Dřevo, Forward, Určitý směr, Polymer, Vyzvání, Cellular, Bio, Poháněný stroj, Hořčík, Elektrický signál, Položení, Kostra, Miniaturní robot, První úspěch, Illinois, Boston, Bota

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Surface Laptop 2: cenově dostupný důkaz, že už to Microsoft umí jako Apple

** Nové barvy a rychlejší procesory, jinak je vše při starém ** Alcantara okolo klávesnice výrazně zlepšuje komfort používání ** Displej s poměrem stran 3:2 oceníte při práci na webu nebo aplikacích Office

10 nejtragičtějších leteckých nehod od roku 2000. Jedna je stále záhadou

** Letecká doprava patří k nejbezpečnějším způsobům cestování ** Čerstvá aféra s Boeingy Max důvěru v bezpečnost létání narušila ** Připomeňme si největší nedávné letecké nehody. Každá ale přispěje k bezpečnosti dalších letů

Vědci vytvořili jazykovou neuronovou síť, která se přibližuje člověku. Je tak dobrá, že se ji bojí zveřejnit

** Naučilo se to číst ** Naučilo se to rozebírat text ** A nakonec se to i naučilo psát fiktivní články na libovolné téma

Prohnali jsme prohlížeče benchmarky. Nový Edge je opravdu Chrome a je rychlý!

** Prohnali jsme nový Edge webovými benchmarky ** Potvrzují, že je to Chrome ** V animacích a vektorech je možná nejlepší

SpaceX má problém: kosmická loď Crew Dragon explodovala během testu motorů záchranného systému

** SpaceX provedla na Mysu Canaveral testy motorů SuperDraco. ** Ke konci testů došlo k mohutné explozi. ** Nehoda zpozdí první pilotovaný let lodě Crew Dragon.