Věda | Roboti | DNA

Japonského robota pohání místo čipu DNA

Výzkumníci z japonské univerzity Tohoku se pochlubili netradičním robotem. Nemá ani jeden servomotor a marně byste u něj hledali i baterii. Jejich mikrometrový robot se totiž skládá z biochemických komponent a napodobuje třeba jednoduché měňavky.

Když na něj posvítíte UV světlem, jeho schránka naplněná kapalinou se začne smršťovat a rozpínat, díky čemuž se bude roboměňavka posouvat sem a tam. Tyto impulzy ji přitom může dávat DNA jako jakýsi mikroprocesor.

Katedra robotiky z japonského Sendai tedy opět o kus setřela rozdíl mezi současnou kybernetikou a světem biologie.

Potenciál malého biorobota je přitom docela zajímavý. Sám totiž sice nic jiného než primitivní pohyb nezvládne, mohl by ale fungovat jako dopravník třeba pro nějaký sofistikovanější senzor uvnitř těla.

Autoři jej dokonce vyvinuli takovým způsobem, aby mohl fungovat jako jakýsi devkit pro ostatní bioinženýry, kteří na něm postaví své aplikace.

Váš názor Další článek: Jak se počítače naučily pamatovat: díky trojici Eckert, Williams a Kilburn