Japonští vědci umí kreslit plazmou ve vzduchu. Skoro jako ve sci-fi filmech

Současná věda zná různé techniky, jak vytvořit skutečný hologram, které znáte z amerických sci-fi filmů – tedy objekt stvořený ze světla, který se vznáší v prostoru před vámi, aniž by potřeboval nějaké speciální projekční plátno a prostor.

Jednou z nejslibnějších technik je spojení infračervených laserů a plazmy. Neviditelný infračervený laserový paprsek v ohnisku ionizuje molekuly vzduchu a ty začnou emitovat fotony a začnou tedy zářit.

Technologie Aerial Burton a zobrazování plazmových voxelů v prostoru – nejedná se ale o zcela bezpečnou techniku a člověka mohou zářící body popálit

Problém doposud spočíval v tom, že zářící plazma je horká a člověka by popálila. Skupina vědců z několika japonských univerzit proto sestrojila experimentální zařízení (PDF), které rozehřívá molekuly vzduchu na tak krátkou dobu (v řádu femtosekund), že jsou zářící body pro lidskou pokožku zcela bezpečné.

Technologie bezpečných femtosekundových plazmových voxelů, které neublíží pokožce

Témata článku: Technologie, Věda, Sci-fi, Burton, Images, Plasma, Plazma, Projekční plátna, Horký objekt, Vědec, Japonský vědec, Molekula, Vzduch, SIGGRAPH, SKO, Laserový paprsek

• Axel_foley4 2. 7. 2015 4:51:21
    Já vidím jen dva černé čtverce, nevím jak prasacký ty videa embedují, ale...
  • Libor Žák 1. 7. 2015 9:13:30
    Tvrdé světlo to ještě neumí, že? ;-)
  • Roman Beránek 30. 6. 2015 23:36:34
    Fakt by mě zajímalo, jak může infračervený laser ionizovat plynné částice.

Vyzkoušeli jsme špičkový monitor Dell UP2718Q, průkopníka s HDR