Jedenáctiletá dívka navrhla inovativní senzor pro detekci olova ve vodě

Discovery Education 3M Young Scientist Challenge 2017 zná svého vítěze. Respektive vítězku. Letos totiž hlavní cenu ve výši 25 000 USD získala dívka – konkrétně jedenáctiletá Gitanjali Rao z Lone Tree v Coloradu.

Gitanjali navrhla senzor, který dokáže detekovat hladiny olova ve vodě mnohem efektivněji než tradiční metody. Podle jejích vlastních slov jí k tomu inspirovala krize v michiganském Flintu, kde nedávno došlo ke kontaminaci pitné vody.

„Napadlo mě to, když jsem viděla, jak rodiče testují naši vodu na přítomnost olova. Pomyslela jsem si, že to není zrovna spolehlivý proces a měla bych něco udělat, abych to změnila,“ řekla v rozhovoru pro Business Insider.

Přístroj, který se jmenuje Tethys (po řecké bohyni), ke zjištění přítomnosti olova využívá speciální uhlíkové nanotrubičky. Informace o stavu vody se zobrazují v mobilní aplikaci.

Rao tato problematika zaujala především proto, že v ní jaksi potkávají dva obory, které ji hluboce zajímají a ráda by se jim v budoucnu věnovala – genetika a epidemiologie.

„Pokud se sprchujete v kontaminované vodě, dostanete vyrážku, což může snadno studovat epidemiolog. A pokud někdo pije vodu s olovem, jeho děti mohou mít malé vady,“ vysvětlila. „Studovala jsem trochu obě tyto témata, protože se o dané oblasti opravdu zajímám. A pak jsem přišla s tímto zařízením, abych pomohla zachránit životy.“

Zdroj: Business Insider

Témata článku: Věda, Technologie, Mobilní aplikace, Výzkum, Zdraví, Děti, Voda, Genetika, Spolehlivý proces, Senzor, Lon Tree, Tethys, Hlavní cena, Bookmark, Malá vada, Jed, Tradiční metoda, Colorado, Business insider, Flint, Detekce, Olovo, Dívka

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Dnes | Mihulka Stanislav | 2

Co je to láska? Milujeme se pouze kvůli chemickým látkám, nebo je v tom něco víc?

** Co je to vlastně láska? Dá se vysvětlit vědecky? ** Výzkum ukázal, že zamilovaní jedinci mají mj. zvýšenou hladinu fenyletylaminu a množství testosteronu ** Je ale rozdíl mezi zamilovaností a láskou