Astronomie

Jedna z nejjasnějších hvězd naší oblohy je blízko sebezničení

V roce 1968 astronomové J. Patrick Harrington a George W. Collins II předpověděli, že opravdu rychle rotující hvězda bude vyzařovat tzv. polarizované světlo – protože se točí takovým tempem, až nabývá šikmého oblázkovitého tvaru.

Nyní se mezinárodnímu týmu vědců právě takovou hvězdu podařilo pozorovat. A to díky velmi citlivému polarimetru vyvinutému na University of New South Wales (UNSW) v Sydney.

Konkrétně se jedná o hvězdu Regulus. Ta je od nás 79 světelných let daleko, nachází se v souhvězdí Lva a je považována za 22. nejjasnější na noční obloze.

Je ovšem otázkou, jak dlouho ještě bude zářit. Historicky první detekce polarizovaného světla totiž ukázala, že rotuje skutečně šílenou rychlostí – 320 km/s. Což podle odborníků znamená, že je na pokraji sebezničení.

Toto měření je užitečné nejen pro porozumění samotnému Regulovi – otevírá nám také cestu k novým způsobům, jak odhalit další zajímavé podrobnosti o vybraných velkých a žhavých hvězdách a jejich životních cyklech.

„Dříve byla tato oblast z velké části omezena na studium materiálu mimo hvězdy nebo těch s extrémními magnetickými poli,“ uvedli badatelé. „Nyní jsme schopni zkoumat základní parametry samotné hvězdné atmosféry.“

Zdroj: UNSW Sydney, Foto: Fabian RRRR, CC BY-SA 3.0