Jedna z nejjasnějších hvězd naší oblohy je blízko sebezničení

V roce 1968 astronomové J. Patrick Harrington a George W. Collins II předpověděli, že opravdu rychle rotující hvězda bude vyzařovat tzv. polarizované světlo – protože se točí takovým tempem, až nabývá šikmého oblázkovitého tvaru.

Nyní se mezinárodnímu týmu vědců právě takovou hvězdu podařilo pozorovat. A to díky velmi citlivému polarimetru vyvinutému na University of New South Wales (UNSW) v Sydney.

Konkrétně se jedná o hvězdu Regulus. Ta je od nás 79 světelných let daleko, nachází se v souhvězdí Lva a je považována za 22. nejjasnější na noční obloze.

Je ovšem otázkou, jak dlouho ještě bude zářit. Historicky první detekce polarizovaného světla totiž ukázala, že rotuje skutečně šílenou rychlostí – 320 km/s. Což podle odborníků znamená, že je na pokraji sebezničení.

Toto měření je užitečné nejen pro porozumění samotnému Regulovi – otevírá nám také cestu k novým způsobům, jak odhalit další zajímavé podrobnosti o vybraných velkých a žhavých hvězdách a jejich životních cyklech.

„Dříve byla tato oblast z velké části omezena na studium materiálu mimo hvězdy nebo těch s extrémními magnetickými poli,“ uvedli badatelé. „Nyní jsme schopni zkoumat základní parametry samotné hvězdné atmosféry.“

Zdroj: UNSW Sydney, Foto: Fabian RRRR, CC BY-SA 3.0

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Světlo, Km/s, South Wales, Světelný rok, Nový způsob, Sydney, Mezinárodní tým, Rotující hvězda, Životní cyklus, Obloha, Sebezničení, Základní parametr, Hvězda, Polarizované světlo, Noční obloha, UNSW, New South Wales, Velká část, NGC, Wales

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby