Antarktida

Jeskyně pod Antarktidou nejspíš ukrývají dosud neznámé formy života

Australští vědci zkoumají fascinující jeskyně, které se nacházejí pod Antarktidou. Ty jsou díky aktivnímu vulkánu Mount Erebus tak teplé, že by mohly poskytovat domov řadě různých zvířat a rostlin.

„Může tam být až 25 stupňů Celsia,“ uvedla Ceridwen Fraser z ANU Fenner School of Environment and Society. „Mohli byste tam nosit tričko a cítit se docela pohodlně.“

Dosavadní analýzy vzorků půdy odebraných ve vulkanických jeskyních odhalily stopy DNA patřící řasám, mechům i malým živočichům. „Výsledky této studie nám poskytují dráždivý letmý pohled na to, co všechno by pod ledem v Antarktidě mohlo žít – mohlo by se jednat o zcela nové druhy,“ komentovala to Fraser.

Už dříve se ukázalo, že v těchto podmínkách se skvěle daří bakteriím a houbám. Nyní budou odborníci pátrat po „vyšších“ organismech.

Bez zajímavosti jistě nyní ani skutečnost, že dotyčné jeskynní systémy jsou s největší pravděpodobností neobyčejně rozsáhlé.

„Ještě nevíme, kolik se jich kolem antarktických vulkánů nachází, ani jak tato sublagiciální prostředí mohou být vzájemně propojena. Identifikovat je, dostat se do nich a probádat je… to je opravdu velmi obtížné,“ uzavřela Fraser.

Zdroj: Business Insider