Jeskyně pod Antarktidou nejspíš ukrývají dosud neznámé formy života

Australští vědci zkoumají fascinující jeskyně, které se nacházejí pod Antarktidou. Ty jsou díky aktivnímu vulkánu Mount Erebus tak teplé, že by mohly poskytovat domov řadě různých zvířat a rostlin.

„Může tam být až 25 stupňů Celsia,“ uvedla Ceridwen Fraser z ANU Fenner School of Environment and Society. „Mohli byste tam nosit tričko a cítit se docela pohodlně.“

Dosavadní analýzy vzorků půdy odebraných ve vulkanických jeskyních odhalily stopy DNA patřící řasám, mechům i malým živočichům. „Výsledky této studie nám poskytují dráždivý letmý pohled na to, co všechno by pod ledem v Antarktidě mohlo žít – mohlo by se jednat o zcela nové druhy,“ komentovala to Fraser.

Už dříve se ukázalo, že v těchto podmínkách se skvěle daří bakteriím a houbám. Nyní budou odborníci pátrat po „vyšších“ organismech.

Bez zajímavosti jistě nyní ani skutečnost, že dotyčné jeskynní systémy jsou s největší pravděpodobností neobyčejně rozsáhlé.

„Ještě nevíme, kolik se jich kolem antarktických vulkánů nachází, ani jak tato sublagiciální prostředí mohou být vzájemně propojena. Identifikovat je, dostat se do nich a probádat je… to je opravdu velmi obtížné,“ uzavřela Fraser.

Zdroj: Business Insider

Témata článku: Příroda, Výzkum, Rostliny, Bakterie, Zvířata, Antarktida, Největší pravděpodobnost, Business insider, Australský vědec, Jeskyně, Nový druh, Fraser, Vulkán

• vzach 11. 9. 2017 15:09:02
    Pokud by tam byl opravdu nějaký "vyšší" organismus, jako třeba ve filmech...
  • workion 11. 9. 2017 10:18:40
    A este k tomu nekontaminovat ich je tiez velka vyzva.

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

Včera | Petr Jaroslav | 3