Jupiter byl prohlášen za nejstarší planetu ve Sluneční soustavě

Jupiterovo jádro se zformovalo jen necelý milion let po vzniku Sluneční soustavy a během následujících 2-3 milionů rozrostlo na cca padesátinásobek hmotnosti Země. Plyne to z příspěvku, který byl počátkem tohoto týdne zveřejněn v Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vědci již dříve vytvořili různé počítačové modely zrození Jupitera. Ale tentokrát je to poprvé, co o této pozoruhodné planetě mohli něco prohlásit na základě výsledků laboratorních měření – a to díky analýze starobylých meteoritů.

Nová studie poskytuje důkazy o tom, že Jupiter svého času rozdělil „populaci“ asteroidů ve Sluneční soustavě na dvě části: mezi Jupiterem a Sluncem a za Jupiterem. A protože naše současné metody nám umožňují přečíst specifické chemické podpisy v dotyčných asteroidech, můžeme zjistit nejen jak jsou tyto staré, ale i z jaké části pocházejí.

I k oddělení zmíněných částí došlo asi milion let po vytvoření Sluneční soustavy, přičemž obě populace existovaly ještě několik dalších miliónů let. Něco je tedy muselo držet od sebe. Podle Thomase Krujiera z Lawrence Livermore National Laboratory a dalších odborníků je nejpravděpodobnějším viníkem právě mladý Jupiter (resp. jeho gravitace).

Teprve až když Jupiter dosáhl své současné hmotnosti a zamířil směrem ke Slunci, vnější a vnitřní asteroidy se smíchaly. Dnes tvoří pás, který se rozprostírá mezi Jupiterem a Marsem – a některé z nich čas od času dopadnou na Zemi.

Jediný problém je v tom, že takto starý Jupiter poněkud nekoresponduje s jinými představami o rané Sluneční soustavě – například s tzv. „grand tack hypothesis“, formulovanou v roce 2011. Astronomové tak mají o čem přemýšlet…

Zdroj: The Washington Post,

Váš názor Další článek: Sony se s herními konzolemi daří. PlayStationy se prodávají o mnoho lépe než Xboxy

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Mars, Slunce, Sluneční soustava, Jupiter, Asteroidy, Pozoruhodná planeta, The Washington Post, The National, Laboratorní měření, Washington Post, Gravitace, Evropa, Livermore national, Hmotnost, Nová studie, Planeta, Sonda, Solar, The Nation, Milióny let, Washington

Vychází Ubuntu 21.10. Má nové aplikace i funkce, avšak krátký život
UbuntuOperační systémyLinux
Udělejte si pořádek ve fotkách. Ashampoo Photo Commander 15, návod a plná verze zdarma

Máte v počítači tisíce fotografií uložených bez jakéhokoli systému? Ashampoo Photo Commander 15 vám pomůže nastolit pořádek.

Plné verze zdarmaFotky