Astronomie | Měsíc

Kolonizace Měsíce: Zapomeňte na vesnici, podzemní základna bude lepší!

Jedním ze způsobů, jak ochránit budoucí kolonisty Měsíce před vysokými dávkami kosmického záření, je umístit základnu pod zem. Vědci nyní oznámili, že pro přesně takový typ domova našli ideální místo.

Konkrétně se jedná o jistý lávový tunel v oblasti Marius Hills. Ten vznikl v době, kdy byl Měsíc ještě geologicky aktivní.

Pod povrchem naší přirozené družice se podobných tunelů i jeskyní nejspíš ukrývá spousta. A nejde o žádné malé trhlinky – díky relativně nízké gravitaci mnohé z nich mohou být natolik rozsáhlé, že by hravě „zastřešily“ prostor o rozloze velkého města.

Marius Hills tak trochu připomíná smažící se palačinku – tamější povrch je doslova posetý „bublinami“. Dalo se tedy předpokládat, že lávových tunelů tu bude víc než dost. Před sedmi lety na jednu možnou bránu do podzemí narazil Japanese Selenological and Engineering Explorer (SELENE). Nedávno se na tento zajímavý útvar (který se v angličtině označuje výrazem „pit“ či „skylight“) odborníci podívali podrobněji.

Studie publikovaná v Geophysical Research Letters vychází z dat získaných výše zmíněným SELENE a dvojicí sond z programu Gravity Recovery and Interior Laboratory (GRAIL). „Naše skupina v Purdue použila údaje o gravitaci v této oblasti a zjistila, že dané otevření je součástí většího systému. Pomocí doplňkové radarové techniky jsme si dokázali udělat představu o tom, jak vysoké a hluboké ty dutiny jsou,“ uvedl Jay Melosh z Purdue University.

Aby ho výše popsaným způsobem vůbec bylo možné detekovat, lávový tunel musí být nejméně několik kilometrů dlouhý a alespoň kilometr široký a vysoký – což znamená, že ten v Marius Hills je dostatečně prostorný na to, aby se do něj bez problémů vešla obří kolonie. Teď už jen zbývá začít ji stavět...

Zdroj: Purdue University, Foto: NASA/Goddard/Arizona State University

Diskuze (4) Další článek: Chcete strašit sousedy? Kupte si čínského obřího robopsa Laikago

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Měsíc, Geologie, Kolonizace, Kosmické záření, Selen, Geophysical research, Publikovaná studie, Purdue, Velký systém, Budoucí kolonista, Ideální místo, Tunel, Vesnice, Základna, Útvar, Velké město, Přirozená družice, Vysoká dávka, Gravitace, Popsaný způsob, Grail, Podzemí, Purdue University

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

** Chcete na svém počítači vyzkoušet jiný operační systém? ** Jednoduchá cesta vede přes virtualizaci ** Přinášíme pět nejlepších programů virtualizaci operačních systémů

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

** Legálních služeb pro sledování filmů je celá řada, využít můžete předplatné či platbu za film ** Ceny jsou u mnohých velmi rozumné, limitem je pouze nabídka titulů ** České služby mají i dabované filmy, u zahraničních často chybí i české titulky

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

** Jistě je zná každý z vás: chybové hlášky Windows ** Informují o chybě, ale často vlastně vůbec nic neřeknou ** Po 30 letech si toho v Redmondu konečně všimli

The Pirate Bay má vážné problémy. Možná se opravdu blíží její konec

** Kdysi nezničitelný pirátský web se potýká s problémy ** Z mnoha míst je už měsíce nedostupný ** Další krize dorazila v neděli

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.