Zde nebudu hodnotit vzhled, unášení se PC návrhy nikdy dobře nedopadlo. Pokud si někdo myslí, že lze koncepty a návrhy z filmů přenášet vždy do skutečnosti hluboce se mýlí. Je dobré si všimnout, jak třeba "náklaďák" v Marťanovi měl řešenu hermetizaci (odolná proti prachu, výraznému střídání teplot), dále skafandry poskytující ochranu, ale ne takovou jako ty do vesmíru, ve filmu jasně ukázáno, které zatím nejsou kompletně dokončeny. Dále pohon, podívejte se, jak výkonné jsou ve filmu články (i, když mají jen 1/3 hmotnost proti Zemi, povrch Marsu zase nemá takovou hustotu, vše se více zabořuje), které stačí x-hodin nabíjet a pak ženou vozidlo poměrně vysokou rychlostí, po mnoho km a zajišťují i nezbytné topení. Jak to bude s radiací na povrchu planety?
> Nestačí kastle, musí se postavit demonstrátor, ten se musí otestovat na Zemi a pak klidně i bez posádky na Marsu. Musí být dokončen interiér, kyslíkové nádrže, materiály a provedení exteriéru. Vozidlo musí zajistit pasivní bezpečnost při selhání některého aktivního prvku, musí být lehce opravitelné, musí být k dispozici náhradní díly a mechanismy pro běžnou údržbu. Moc věcí, to není jako jezdit u nás třeba na poušti, malý neřešitelný problém a všichni v něm jsou - kaput!
> Dále není mechanismus dopravy na Mars, už tuna posledně byla o strach, cokoliv těžšího vyžaduje ještě vymazlenější a výkonnější SkyCrane vč. štítu a nadzvukového padáku, který se při velké zátěži má tendenci trhat.
> Sama vozidla nestačí co dál, kde budou lidé na Marsu bydlet, kdo to zkoušel, kde vč. účinné radiační ochrany. Jak daleko jsou propracovány mechanismy a systémy, co loď, to už není lehký náklad a musí také na Marsu přistát vč. návratové lodi. Kde a kdy byly testovány výrobníky paliva v dostatečném množství, co je bude napájet - mají velký odběr panely určitě nebudou stačit.
> Klidně si sám tip, když budeme mít trvalou základnu na Marsu někdy po roce 2100 budeme jako lidstvo šťastní jako blechy.