Spánek | Deprese

Krátkodobý nedostatek spánku funguje jako antidepresivum

Krátkodobý nedostatek spánku funguje jako antidepresivum

Dlouhodobá spánková deprivace a chronická nespavost velice snadno poškodí duševní i fyzické zdraví. Ovšem ta krátkodobá naopak může mít určité blahodárné účinky. Vyplývá to z výsledků metaanalýzy 66 nezávislých studií provedených mezi lety 1974 a 2016.

Nedostatek spánku rychle snížil symptomy deprese u zhruba poloviny sledovaných pacientů – alespoň pokud mu dotyční byli vystaveni záměrně (v rámci experimentů provádených v nemocničním prostředí).

„Více než 30 let od odhalení antidepresivních účinků spánkové deprivace stále nemáme pořádný přehled o tom, jak efektivní tato léčba je a jak dosáhnout nejlepších výsledků,“ uvedl Philip Gehrman z University of Pennsylvania. „Naše analýza přesně popisuje, jak efektivní spánková deprivace je a komu by měla být ordinována“.

Tým zjistil, že částečná spánková deprivace, při níž pacient mohl spát pouze 3 až 4 hodiny za noc a následně byl donucen bdít po dobu 20-21 hodin, pomáhala snižovat symptomy deprese v podstatě stejně, jako úplná spánková deprivace trvající 36 hodin. Celková míra odpovědi byla 45% u studií s kontrolní skupinou a 50% u studií bez kontrolní skupiny.

„Bez ohledu na to, jak byla odpověď kvantifikována, o jakou spánkovou deprivaci se jednalo či jakým typem deprese subjekt trpěl, jsme nalezli téměř ekvivalentní míru reakce,“ konstatovala Elaine Boland z The Corporal Michael J. Crescenz VA Medical Center.

Vědci ovšem stále netuší, proč tomu tak je. A z odhalení této korelace neplyne, že výše zmíněná metoda by mohla nahradit jiné léčebné přístupy – až u 80 % jedinců totiž efekt trvá jen do doby, než znovu usnou.

Zdroj: Penn Medicine

Váš názor Další článek: Mekaři mohou instalovat macOS High Sierra. Je k dispozici jako bezplatná aktualizace

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Spánek, Deprese, Korela, Deprivace, Účinky, Fun, Nejlepší výsledek, Duševní zdraví, Symptom, Míra, Antidepresiva, Spát, Celková míra, Kontrolní skupina, Nedostatek spánku, Ela, Spánková deprivace, NEDO, Nedostatek


Určitě si přečtěte

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

** Waze není jen navigace – je to i sociální síť s dopravními informacemi ** Mobilní aplikace skýtá široké možnosti nastavení ** Vybrali jsme pro vás 16 nejzajímavějších tipů a triků

Karel Kilián | 48

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 46

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

** Je vhodné jednou za čas zanalyzovat, co vám leží na disku ** Poradíme vám nástroje, kterými zjistíte, jaká data uchováváte ** Podle výsledků můžete optimalizovat svá data či úložiště

Karel Kilián | 50