Krátkodobý nedostatek spánku funguje jako antidepresivum

Krátkodobý nedostatek spánku funguje jako antidepresivum

Dlouhodobá spánková deprivace a chronická nespavost velice snadno poškodí duševní i fyzické zdraví. Ovšem ta krátkodobá naopak může mít určité blahodárné účinky. Vyplývá to z výsledků metaanalýzy 66 nezávislých studií provedených mezi lety 1974 a 2016.

Nedostatek spánku rychle snížil symptomy deprese u zhruba poloviny sledovaných pacientů – alespoň pokud mu dotyční byli vystaveni záměrně (v rámci experimentů provádených v nemocničním prostředí).

„Více než 30 let od odhalení antidepresivních účinků spánkové deprivace stále nemáme pořádný přehled o tom, jak efektivní tato léčba je a jak dosáhnout nejlepších výsledků,“ uvedl Philip Gehrman z University of Pennsylvania. „Naše analýza přesně popisuje, jak efektivní spánková deprivace je a komu by měla být ordinována“.

Tým zjistil, že částečná spánková deprivace, při níž pacient mohl spát pouze 3 až 4 hodiny za noc a následně byl donucen bdít po dobu 20-21 hodin, pomáhala snižovat symptomy deprese v podstatě stejně, jako úplná spánková deprivace trvající 36 hodin. Celková míra odpovědi byla 45% u studií s kontrolní skupinou a 50% u studií bez kontrolní skupiny.

„Bez ohledu na to, jak byla odpověď kvantifikována, o jakou spánkovou deprivaci se jednalo či jakým typem deprese subjekt trpěl, jsme nalezli téměř ekvivalentní míru reakce,“ konstatovala Elaine Boland z The Corporal Michael J. Crescenz VA Medical Center.

Vědci ovšem stále netuší, proč tomu tak je. A z odhalení této korelace neplyne, že výše zmíněná metoda by mohla nahradit jiné léčebné přístupy – až u 80 % jedinců totiž efekt trvá jen do doby, než znovu usnou.

Zdroj: Penn Medicine

Témata článku: Výzkum, Zdraví, Deprese, Spánek, Celková míra, Antidepresiva, Nedostatek spánku, Účinky, Duševní zdraví, Nedostatek, Kontrolní skupina, Nejlepší výsledek