Léky | Alzheimerova choroba

Lék na Alzheimera pomáhá opravovat poškozené zuby

Je všeobecně známo, že léky mají různé vedlejší účinky. Většina z nich je nežádoucí, ale některé umí být i užitečné. Například takový Tideglusib - který byl původně vyvinutý a testovaný za účelem léčby Alzheimerovy choroby – dokáže podporovat přirozenou regeneraci zubů. Alespoň u myší.

Tideglusib stimuluje kmenové buňky v zubní dřeni – zdroji nového dentinu (žlutobílé hmoty, která připomíná kost a tvoří většinu zubu).

Zub může dentin obnovovat bez jakékoliv pomoci, ale pouze za určitých okolností. Dřeň musí být vystavena působení infekce či jiným problémům. I pak ovšem zvládne vyprodukovat jen velmi tenkou vrstvu, která na vyplnění hlubší dutiny nestačí.

Tideglusib situaci radikálně mění, neboť jednoduše „vypne“ enzym GSK-3 zastavující tvorbu dentinu. Vědci to ověřili tím, že do dotyčného léku namočili malé, biodegradabilní houbičky z kolagenu a vložili je do dutin. Během šesti týdnů byla poškození opravena a houbičky se rozpadly.

Nyní zbývá už jen zjistit, zda to stejně tak dobře bude fungovat i u lidí – což v tomto konkrétním případě ovšem půjde velmi jednoduše.

„Použití léku, který již byl zkoušen v klinických studiích na Alzaimerovu chorobu, poskytuje opravdovou příležitost dostat toto zubní ošetření rychle na kliniky,“ uvedl Paul Sharpe z King's College London v rozhovoru pro The Telegraph.

Zdroj: Futurism

Váš názor Další článek: Tesco testuje v Británii supermarkety bez pokladen a prodavačů. O vše se postará umělá inteligence

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Léky, Tělo, Alzheimerova choroba, Dřeň, Bookmark, Lék, Tenká vrstva, Telegraph, Houbička, Dutina, GSK, Kmenová buňka, Určitá okolnost, Zub, Klinická studie, Alzheimer

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!