Lidský mozek dokáže vytvářet až jedenáctirozměrné struktury

Lidský mozek dokáže vytvářet až jedenáctirozměrné  struktury

Neurovědci zjistili, že lidský mozek ve svých sítích ukrývá hotový vesmír mnohorozměrných struktur. A to díky takzvané algebraické topologii – odvětví matematiky, které autoři dotyčné studie označují za "dalekohled a mikroskop v jednom".

„Objevili jsme svět, jaký jsme si nikdy nepředstavovali," komentoval to vedoucí badatel Henry Markram z institutu EPFL ve Švýcarsku. "I v malém bodě mozku existují desítky miliónů těchto objektů, které mají přes 7 rozměrů. V některých sítích jsme dokonce našli struktury s až 11 rozměry."

K provedení matematických testů použil tým Blue Brain Project podrobný model neocortexu. Získané výsledky následně potvrdil na skutečné mozkové tkáni (v tomto konkrétním případě potkaní).

Díky kombinaci těchto dvou přístupů odborníci mohli rozpoznat geometrické struktury, tvořené těsně propojenými neurony (klikami) a prázdnými prostory (dutinami) mezi nimi. „Odhalili jsme pozoruhodně velký počet a rozmanitost vysoce rozměrných řízených kliků a dutin, které v neuronových sítích dříve nebyly pozorovány,“ uvedli.

Zatím však není jasné, co přesně za vznikem dotyčných klik a dutin – které se zdají být kriticky důležité pro fungování mozku – stojí. Aby totiž neurony geometrický objekt vytvořily, musejí být propojeny velmi specifickým způsobem.

Další zajímavou otázkou je, jak složitost dotyčných geometrických struktur koreluje se složitostí různých kognitivních úkonů, které můžeme vykonávat. I na její zodpovězení si však ještě nějakou dobu budeme muset počkat…

Zdroj: frontiers Blog

Témata článku: Výzkum, Neuronová síť, Mozek, Matematika, Tělo, Nevyspalý mozek, Dimension, Geometrický objekt, Frontier, Matematický test, Velký počet, Mikroskopy, Dok, Neurony, Specifický způsob, Malý bod, Blue Brain, Klika, Dutina, Prázdný prostor, Henry Markram, Dalekohled, Neuron, Švýcarsko, EPFL

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě