Lidský mozek dokáže vytvářet až jedenáctirozměrné struktury

Lidský mozek dokáže vytvářet až jedenáctirozměrné  struktury

Neurovědci zjistili, že lidský mozek ve svých sítích ukrývá hotový vesmír mnohorozměrných struktur. A to díky takzvané algebraické topologii – odvětví matematiky, které autoři dotyčné studie označují za "dalekohled a mikroskop v jednom".

„Objevili jsme svět, jaký jsme si nikdy nepředstavovali," komentoval to vedoucí badatel Henry Markram z institutu EPFL ve Švýcarsku. "I v malém bodě mozku existují desítky miliónů těchto objektů, které mají přes 7 rozměrů. V některých sítích jsme dokonce našli struktury s až 11 rozměry."

K provedení matematických testů použil tým Blue Brain Project podrobný model neocortexu. Získané výsledky následně potvrdil na skutečné mozkové tkáni (v tomto konkrétním případě potkaní).

Díky kombinaci těchto dvou přístupů odborníci mohli rozpoznat geometrické struktury, tvořené těsně propojenými neurony (klikami) a prázdnými prostory (dutinami) mezi nimi. „Odhalili jsme pozoruhodně velký počet a rozmanitost vysoce rozměrných řízených kliků a dutin, které v neuronových sítích dříve nebyly pozorovány,“ uvedli.

Zatím však není jasné, co přesně za vznikem dotyčných klik a dutin – které se zdají být kriticky důležité pro fungování mozku – stojí. Aby totiž neurony geometrický objekt vytvořily, musejí být propojeny velmi specifickým způsobem.

Další zajímavou otázkou je, jak složitost dotyčných geometrických struktur koreluje se složitostí různých kognitivních úkonů, které můžeme vykonávat. I na její zodpovězení si však ještě nějakou dobu budeme muset počkat…

Zdroj: frontiers Blog

Témata článku: Tělo, Výzkum, Mozek, Matematika

• Net.Xtreme 15. 6. 2017 9:31:44
    Tedy stálo by za to v článku více rozvést, co se myslí jedenáctirozměrnou...
  • ace_9 14. 6. 2017 19:45:21
    Pekne trapny clanok so skoro nulovou informacnou hodnotou... A to video je...
  • VectorX 14. 6. 2017 19:33:46
    nežijeme nahodou v trojrozmernom svete ? :D

Malá ale šikovná. Co vše umí nová česká družice?

** Do vesmíru se po 14 letech vydala česká družice ** VZLUSAT-1 je nanosatelitem typu CubeSat ** Bude testovat nové technologie, na palubě jsou tři vědecké přístroje

Dnes | Kubala Petr

O genech, ozonu a dětském autismu

Včera | Černý Jiří

Krásně opálená kůže i bez ultrafialového záření? Žádný problém!

** Opalování na slunci nebo v soláriu je spojeno s nezanedbatelným rizikem vzniku zhoubného melanomu ** Vědci nyní objevili látku, která nás opálí bez toho, že bychom se museli vystavit nebezpečnému UV záření ** Takto zhnědlá kůže nás navíc účinně ochrání před spálením sluncem i vznikem kožních nádorů