Máme první důkaz o tom, že na Marsu řádí intenzivní sněhové bouře

Mars, to je především prach, sucho a chlad. Rudá planeta však skrývá spoustu překvapení. Například se zdá, že po setmění zde řádí intenzivní sněhové bouře. Ty podle nové studie, kterou vedl Aymeric Spiga z University Pierre and Marie Curie, vznikají v důsledku silných nárazů větru.

„Je to poprvé, kdy někdo ukázal, že na Marsu se vyskytují sněhové bouře nebo mikrobursty z vodního ledu,“ prohlásil Spiga v rozhovoru pro New Scientist a dodal:

„Použili jsme mnohem sofistikovanější a jemnější modelování než dříve, což nám umožnilo znovu interpretovat již existující měření, která představují velkou záhadu.“

Z výsledků tohoto modelování plyne, že sněžení na Marsu nemusí být jen pomalým, postupným procesem – jak se kvůli jeho tenké atmosféře až dosud předpokládalo – ale že když na to přijde, dokáže být i pěkně dramatické.

Pokud si však myslíte, že teoreticky bychom mohli na Marsu stavět sněhuláky či dokonce vybudovat lyžařské středisko, musíme vás zklamat. Tyto miniaturní vánice sice lze pokládat za intenzivní (zvlášť ve srovnání s dosavadními představami), ale podle Spigy je celkové množství vody poměrně malé, takže něco takového nepadá v úvahu. Místo husté sněhové pokrývky bychom měli k dispozici jen vrstvu námrazy.

Proč ale vědci tento jev neodhalili už dříve? Spiga tvrdí, že teprve jeho tým napadlo spojit do jednoho celku tři různé typy dat: rozsáhlé klimatické údaje, modely vzdušných turbulencí a lokální předpovědi počasí. Je-li výše popsaná hypotéza správná, budoucí kolonisté s těmito bouřemi budou muset počítat.

Zdroj: New Scientist, Foto: NASA

Podívejte se také na prachové čertíky, kteří skotačí na povrchu Marsu:

Diskuze (2) Další článek: Windows Store má problém. Řada jeho aplikací umožňuje přístup k nelegálnímu obsahu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mars, Počasí, Kolonizace, Pomalý proces, Lyžařské středisko, Pierre, Jev, Tom, Modelování, První důkaz, Sněhulák, Sněhová bouře, Velká záhada, Duka, Panoráma, Vánice, Interpret, Sucho, New Scientist, Budoucí kolonista, Rudá planeta, Mar, Nová studie

Fjorden je MagSafe doplněk, který iPhonu dodá fyzické ovládání fotoaparátu
KickstarterFocení mobilemPříslušenství

Recenze klávesnice Cooler Master CK352. Za málo peněz hodně muziky

Pokud vám nevadí kabely a chcete nízko posazenou klávesnici s tichým chodem, máme pro vás novinku.

Herní klávesniceRecenze