Manifest zaměstnance Google o nerovnosti pohlaví ve světle vědy

Inženýr zaměstnaný u Google byl propuštěn poté, co zveřejnil šokující manifest, v němž popíral rovnocennost pohlaví. Podle jeho názoru v technologickém průmyslu pracuje méně žen kvůli jejich biologickým odlišnostem od mužů.

„Musíme přestat předpokládat, že rozdíly mezi muži a ženami znamenají sexismus,“ napsal mj. James Damore.

Vědci reagovali vytažením různých metaanalýz, z nichž většina ukazuje, že pokud jde o kognitivní schopnosti a osobnost, muži a ženy jsou na tom v zásadě stejně. Samozřejmě, určité rozdíly v preferencích, psychologii apod. existují – avšak nejsou žádné důkazy o tom, že by vyplývaly z biologických/genetických faktorů. Mnohem spíše jsou přičítány kultuře a socializaci.

Podle Damorea je jedním z hlavních biologických rozdílů mezi muži a ženami to, že zástupkyně něžného pohlaví jsou více otevřené pocitům a „mají větší zájem o lidi, než o věci“. Proto prý dávají přednost zaměstnání v sociálních či uměleckých oblastech.

Problém spočívá v tom, že (odmyslíme-li si spoustu odkazů na Wikipedii) svá tvrzení nepodkládá žádnými důkazy. Odvolává se sice na studii publikovanou v roce 2010 v Social and Personality Psychology Compass, jenže z té ve skutečnosti plyne pravý opak – totiž že většina odborníků se k možnosti uplatnění biologických mechanismů při vytváření psychologických genderových rozdílů staví skepticky.

Například profesor Adam Grant z Wharton School ve své reakci na Damorea zdůraznil, že rozdíly mezi profesními preferencemi žen v žádném případě nejsou determinovány geneticky. „Muži a ženy mají o práci s daty stejný zájem,“ poznamenal.

V zásadě stejně si stojí názory, že ženy nedokážou být tak asertivní (takže jim dělá problém vyjednat si vyšší plat, povýšení atd.) nebo že jsou biologicky náchylnější k pocitům úzkosti a stresu. V prvním případě jde o evidentní nesmysl a ve druhém opět hrají hlavní roli sociální a kulturní faktory – v rámci jisté analýzy provedené v roce 2001, jejíž výsledky lze teoreticky právě takto interpretovat, se totiž vycházelo čistě ze sebepoznání respondentek.

Pro úplnost dodejme, že Damore na Google kvůli svému vyhazovu podal žalobu. Odborníci na pracovněprávní vztahy se nicméně domnívají, že vzhledem k okolnostem půjde o velmi náročný boj.

Zdroj: Business Insider

Diskuze (13) Další článek: Facebook rozjíždí novou videoplatformu Watch. Nabídne seriály partnerských tvůrců

Témata článku: Google, Věda, Wikipedia, Gender, Genetika, Psychologie, Sociologie, Pohl, R soc, Respondent, Rovnost, Preference, Profesor, Genetický faktor, Něžné pohlaví, Kognitivní schopnost, Faktor, Vyhazov, Psycholog, Pracovněprávní vztah, Velký zájem, První případ, Určitý rozdíl, Nero, Technologický průmysl

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Útočník obelhal největší kryptoburzu a ukradl 14 miliard korun. I kryptoměny se musí záplatovat

**Binance, největší kryptoburza, potvrdila, že jí útočník ukradl v přepočtu 14 mld. korun. **Burza rychle zastavila činnost, takže s většinou penez útočník nemůže nakládat. **Útok umožnila díra v komponentně propojující dva blockchainy.

PenízeKryptoměny
Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft