Gender

Manifest zaměstnance Google o nerovnosti pohlaví ve světle vědy

Inženýr zaměstnaný u Google byl propuštěn poté, co zveřejnil šokující manifest, v němž popíral rovnocennost pohlaví. Podle jeho názoru v technologickém průmyslu pracuje méně žen kvůli jejich biologickým odlišnostem od mužů.

„Musíme přestat předpokládat, že rozdíly mezi muži a ženami znamenají sexismus,“ napsal mj. James Damore.

Vědci reagovali vytažením různých metaanalýz, z nichž většina ukazuje, že pokud jde o kognitivní schopnosti a osobnost, muži a ženy jsou na tom v zásadě stejně. Samozřejmě, určité rozdíly v preferencích, psychologii apod. existují – avšak nejsou žádné důkazy o tom, že by vyplývaly z biologických/genetických faktorů. Mnohem spíše jsou přičítány kultuře a socializaci.

Podle Damorea je jedním z hlavních biologických rozdílů mezi muži a ženami to, že zástupkyně něžného pohlaví jsou více otevřené pocitům a „mají větší zájem o lidi, než o věci“. Proto prý dávají přednost zaměstnání v sociálních či uměleckých oblastech.

Problém spočívá v tom, že (odmyslíme-li si spoustu odkazů na Wikipedii) svá tvrzení nepodkládá žádnými důkazy. Odvolává se sice na studii publikovanou v roce 2010 v Social and Personality Psychology Compass, jenže z té ve skutečnosti plyne pravý opak – totiž že většina odborníků se k možnosti uplatnění biologických mechanismů při vytváření psychologických genderových rozdílů staví skepticky.

Například profesor Adam Grant z Wharton School ve své reakci na Damorea zdůraznil, že rozdíly mezi profesními preferencemi žen v žádném případě nejsou determinovány geneticky. „Muži a ženy mají o práci s daty stejný zájem,“ poznamenal.

V zásadě stejně si stojí názory, že ženy nedokážou být tak asertivní (takže jim dělá problém vyjednat si vyšší plat, povýšení atd.) nebo že jsou biologicky náchylnější k pocitům úzkosti a stresu. V prvním případě jde o evidentní nesmysl a ve druhém opět hrají hlavní roli sociální a kulturní faktory – v rámci jisté analýzy provedené v roce 2001, jejíž výsledky lze teoreticky právě takto interpretovat, se totiž vycházelo čistě ze sebepoznání respondentek.

Pro úplnost dodejme, že Damore na Google kvůli svému vyhazovu podal žalobu. Odborníci na pracovněprávní vztahy se nicméně domnívají, že vzhledem k okolnostem půjde o velmi náročný boj.

Zdroj: Business Insider