NASA | Mars

Mars má obří magnetický ohon. Ve sluneční soustavě je unikátní

NASA za Marsem objevila neviditelný, zkroucený magnetický ohon. Ten nám možná usnadní pochopení toho, jak Mars ztrácí svou atmosféru.

Tento objev si připsala na konto sonda Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission (MAVEN), jež mj. zjistila, že lokální magnetická pole Rudé planety se chovají jinak než magnetické pole kolem Země.

Podle odborníků z NASA Goddard Space Flight Center by interakce mezi magnetickými poli ve slunečních větrech a zbytkovými „kapsami“ magnetismu, které se stále vyskytují v určitých oblastech na povrchu Marsu, mohly zbývajícím atmosférickým částicím otevřít cestu do kosmu.

„Zjistili jsme, že magnetický ohon Marsu, nebo magnetotail, je ve sluneční soustavě unikátní,“ uvedla Gina DiBraccio. „Není jako magnetotail, který se nachází na Venuši – planetě bez vlastního magnetické pole – ani není jako Země, která je obklopena vlastním interně generovaným magnetickým polem. Místo toho jde o hybrida mezi těmito dvěma.“

Přepokládá se, že právě sluneční větry (proudy elektricky vodivého plynu) před miliardami let zbavily Mars velké části jeho atmosféry. Pokud nyní na Rudé planetě narazí na opačně orientované magnetické pole, vyvolá to efekt známý jako magnetická rekonekce.

Právě tato rekonekce nejspíš vytlačuje část již tak tenké atmosféry do vesmíru. Ionty v horní atmosféře planety reagují na magnetická pole ohonu a proudí-li po něm, lehce uniknou. Magnetická rekonekce také uvolňuje energii, která může ionty aktivně pohánět po magnetotailu pryč z Marsu.

Diskuze (2) Další článek: Živě.cz má 21 let! O počítačích a internetu jsme začali psát už v roce 1996

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, NASA, Mars, Astronomie, Sluneční soustava, Atmosféra, Venuše, Mág, Rudá planeta, MAVEN, Iont, Tenká atmosféra, Velká část, Určitá oblast, Horní atmosféra, Magnetické pole, Goddard Space Flight Center, Pole, Ohon, Skot, Unikát, Povrch Marsu, Planeta

Bitcoin: analýza jeho ceny a prognóza, kam se může ubírat

** Podívejte se na několik různých pohledů na cenu Bitcoinu ** Různé predikce se často silně rozcházely, teď se ale celkem shodují ** Pravděpodobný je krátkodobý pokles, ale dlouhodobý růst

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?