Měsíc | Atmosféra

Měsíc měl svého času atmosféru. Vydržela asi 70 milionů let

Z výsledků nového výzkumu plyne, že Měsíc měl před 3 až 4 miliardami let atmosféru. Ta prý vznikla poté, co výbuchy sopek hnaly plyny nad jeho povrch příliš rychle na to, aby mohly uniknout do vesmíru – a vydržela přibližně 70 milionů let.

Odborníci, jenž k výše uvedenému zjištění dospěli, vycházeli z analýzy vzorků odebraných na čedičových pláních. Proudy lávy, které je vytvořily, obsahovaly síru, oxid uhelnatý i jiné plynné složky a dokonce i stavební kameny vody.

Tým vypočítal, že vulkanická aktivita dosáhla vrcholu zhruba před 3,5 miliardami let, kdy byla atmosféra nejhustší.

„Tato práce dramaticky mění náš pohled na Měsíc z bezvětrného skalnatého tělesa na něco, co bylo obklopeno atmosférou,“ komentoval to David Kring z Universities Space Research Association (USRA).

Je možné, že těkavé látky z této atmosféry jsou stále uvězněny ve studených, trvale stinných lokalitách poblíž měsíčních pólů. Právě na jednom z takových míst – konkrétně v kráteru Cabeus – sonda LCROSS v roce 2009 odhalila přítomnost ledu. Později se ale ukázalo, že podobných oblastí je na Měsíci nejspíš víc a to zdaleka ne jenom na pólech.

Výše uvedená zjištění mají velký význam pro případné budoucí kolonisty, kteří by z ložisek ledu mohli získávat pitnou i užitkovou vodu.

Zdroj: Futurism

Diskuze (4) Další článek: Jak si přizpůsobit nabídku Start ve Windows 10

Témata článku: Vesmír, Historie, Výzkum, Astronomie, Měsíc, Voda, Atmosféra, Kolonizace, Uhel, Těkavá látka, Nový výzkum, Velký význam, Mel, Stavební kámen, Pól, Kráter, Měsíční pól, M/s, Uvedené zjištění, USRA, Milióny let, Miliarda let, ATM

Severní magnetický pól „odcestoval“ z Kanady na Sibiř. Vědci musí upravit model

** Zemské magnetické pole se chová nepředvídatelně ** Severní magnetický pól se posouvá z Kanady směrem na Sibiř ** Vědci musí rychle aktualizovat Světový magnetický model

The Pirate Bay má vážné problémy. Možná se opravdu blíží její konec

** Kdysi nezničitelný pirátský web se potýká s problémy ** Z mnoha míst je už měsíce nedostupný ** Další krize dorazila v neděli

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Na čem běží Seznam.cz: Běžný standard už nestačí, přechází na vlastní cloud i servery