Měsíc Pan opravdu vypadá jako knedlík. Cassini poslala od Saturnu další skvělé fotky

Sonda Cassini prolétá prstenci Saturnu a ze své cesty čerstvě poslala detailní fotografie jeho měsíce Pan. V galerii se schválně napřed podívejte na starší snímky, abyste viděli, o jak velký rozdíl jde.

Nové obrázky jsou mimochodem jen dva dny staré. Cassini je pořídila v úterý 7. března 2017 ze vzdálenosti 24 572 km.

Potvrdilo se, že Pan skutečně vypadá jako nepodařený knedlík. Je to kvůli tomu, že planetu Saturn obíhá mezi jeho prstenci a při vzniku se na něj tu a tam něco nabalilo. Je to malý měsíček s průměrem kolem 35 km a výškou 23 km.

Pan je Saturnu nejblíže ze všech jeho doposud popsaných 62 měsíců. V roce 1990 ho objevil M. R. Showalter díky fotografiím, které v roce 1981 pořídila sonda Voyager 2. S dnešními snímky od Cassini se to ale nedalo srovnat, rozlišení snímku bylo 50 km na pixel. Že mezi prstenci Saturnu něco bude, odhadli už v roce 1985 Jeffrey N. Cuzzi a Jeffrey D. Scargle.

Kdybyste si chtěli projít fotografie, které zatím Cassini poslala domů, tady jich najdete asi 380 tisíc.

Témata článku: NASA, Výzkum, Astronomie, Saturn, Sluneční soustava, Jupiter, Cassini, Tethys, Saturn V, Šipka, Planet, Měsíc planety, Planeta, Velký rozdíl, Nejpodrobnější snímek, Velký asteroid, Sonda, Malý asteroid, Pan, Malá sonda, Voyager, Jupiterův měsíc, Sonda Cassini, Asteroid, Malá planeta