Mezinárodní vesmírná stanice dostane novou hračku pro sledování ozonové vrstvy [video]

NASA připravila nový přístroj pro dlouhodobé sledování stavu ozonové vrstvy Země. Je to už čtvrtá generace senzorů pro její sledování z vesmíru, první začal kroužit kolem planety už v roce 1979. Nejnovější přístroje se jmenuje SAGE III a je to zkratka z Stratospheric Aerosol and Gas Experiment. Ještě letos se dostane na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Podívejte se na video, kde NASA ukazuje podrobnosti.

Proč je kolem ozonu tolik řečí

Je to už přes třicet let, kdy vědci přišli na to, že slábne ozonová vrstva kolem Země. Zejména v oblastech kolem Jižního pólu vznikla doslova díra. Je to problém, neboť právě vrstva ozonu chrání planetu a její obyvatele před škodlivým ultrafialovým zářením z vesmíru.

Neznamená to, že by ve stratosféře, ve výšce 25–35 km nad povrchem Země, byl čistý ozon. Je zde jen v mnohem větší koncentraci vůči běžnému kyslíku O2 než v nižších vrstvách atmosféry. Pro absorbování ultrafialového záření to stačí... když ovšem vrstva není narušená.

Má se za to, že úbytek ozonové vrstvy má na svědomí člověk. V roce 1987 proto 196 států přijalo úmluvu, tzv. Montrealský protokol. Dohodly se omezit výrobu a používání látek, které ozonovou vrstvu poškozují.

Témata článku: Vesmír, NASA, Sledování, Mezinárodní vesmírná stanice, Počasí, Medicína, Zdraví, Kosmické záření, Asteroid, Hračky, Nová hračka, Kyslík, Škodlivé záření, Záření, Mezinárodní úmluva, Ultrafialové záření, Vesmírná stanice

1 komentář

• StormBorec 8. 3. 2017 9:26:42
    Hračku?

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

Včera | Mihulka Stanislav

Skládáte origami? Pomozte NASA!

24.  7.  2017 | Černý Jiří