Mezinárodní vesmírná stanice dostane novou hračku pro sledování ozonové vrstvy [video]

NASA připravila nový přístroj pro dlouhodobé sledování stavu ozonové vrstvy Země. Je to už čtvrtá generace senzorů pro její sledování z vesmíru, první začal kroužit kolem planety už v roce 1979. Nejnovější přístroje se jmenuje SAGE III a je to zkratka z Stratospheric Aerosol and Gas Experiment. Ještě letos se dostane na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Podívejte se na video, kde NASA ukazuje podrobnosti.

Proč je kolem ozonu tolik řečí

Je to už přes třicet let, kdy vědci přišli na to, že slábne ozonová vrstva kolem Země. Zejména v oblastech kolem Jižního pólu vznikla doslova díra. Je to problém, neboť právě vrstva ozonu chrání planetu a její obyvatele před škodlivým ultrafialovým zářením z vesmíru.

Neznamená to, že by ve stratosféře, ve výšce 25–35 km nad povrchem Země, byl čistý ozon. Je zde jen v mnohem větší koncentraci vůči běžnému kyslíku O2 než v nižších vrstvách atmosféry. Pro absorbování ultrafialového záření to stačí... když ovšem vrstva není narušená.

Má se za to, že úbytek ozonové vrstvy má na svědomí člověk. V roce 1987 proto 196 států přijalo úmluvu, tzv. Montrealský protokol. Dohodly se omezit výrobu a používání látek, které ozonovou vrstvu poškozují.

Diskuze (1) Další článek: Z loňských karet je mezi hráči nejoblíbenější GTX 1060, AMD dál ztrácí

Témata článku: Zdraví, Vesmír, NASA, Medicína, Mezinárodní vesmírná stanice, Sledování, Počasí, Kosmické záření, GAS, Ozon, Nová hračka, VRS, SLE, Jižní pól, Vid, Kyslík, Záření, Hračky, Aerosol, DOS, Nový přístroj, Asteroid, Montrealský protokol, Povrch země, Mezinárodní úmluva

Google zruší aplikaci Street View, o samotnou službu ale uživatelé nepřijdou
Mapy GoogleStreet ViewMobilní aplikaceGoogle

Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Vydavatelství EA se nás již po pětadvacáté pokouší oslnit zbrusu novým přídavkem do série známých městských závodu, a to pod titulem Need for Speed Unbound, tentokrát pod taktovkou Crirterionu.

Michal Polok