Bakterie | Oceán

Mikroby žijící v oceánech se možná naučily konzumovat plast

Není žádným velkým tajemstvím, že světové oceány jsou plné plastového odpadu. Zajímavé však je, že dle zjištění vědců je ho mnohem méně, než by ho teoreticky (s ohledem na velikost roční produkce) být mělo. Jinak řečeno, podstatná část plastu kamsi mizí….

Možných vysvětlení se nabízí hned několik. Z výsledků studie, která byla publikovaná na serveru bioRxiv, nicméně plyne, že významnou roli by mj. mohly sehrávat mikroby disponující schopností plast rozkládat.

Může to znít docela bizarně, ale minulý rok výzkumníci skutečně zjistili, že jistý nově objevený druh bakterií dokáže uvolnit „molekulární pouta“ polyethylentereftalátu (PET), což je jedna z nejběžnějších forem plastu.

Biodegradace plastů není zase až tak skvělá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Může totiž urychlit rozpad větších kusů na spoustou velmi malých. Plast navíc obsahuje různé přísady, které se při tomto procesu mohou lehce uvolnit a následně dostat potravinového řetězce. Obě tyto věci by celkový dopad na mořské ekosystémy zhoršily.

Zatímco v přírodě degradace PET trvá zhruba 450 let, dotyčné mikroorganismy to zvládnou za 6 pouhých týdnů. A právě toto zjištění představuje pádný argument pro výše uvedenou hypotézu.

Jak plyne z výsledků matematického modelování, které provedl tým z Pompeu Fabra University v Barceloně, nesoulad mezi rychlostí produkce plastu a jeho množství v oceánech lze vysvětlit i pomocí určitých geologických procesů nebo chyb ve výpočtech.

Netřeba asi dodávat, že existence takových bakterií by rozhodně neměla být považována za důvod k rezignaci na naše snahy o omezení používání plastových výrobků. Situace se totiž neustále zhoršuje a podle některých odborníků by celková hmotnost plastů v oceánech brzy mohla překonat biomasu všech ryb. Kromě toho, biodegradace může mít i řadu negativních důsledků.

Zdroj: IFLScience, New Scientist