Vesmír | Bakterie

Mikrogravitace může urychlit reprodukci bakterií

Vědci odhalili, že mikrogravitace má na některé druhy bakterií překvapivě pozitivní účinky. Mutace, ke kterým v ní došlo, totiž urychlily jejich reprodukci. Netřeba asi dodávat, že astronauty tato zpráva příliš nepotěšila.

Na University of Houston sledovali Escherichia coli žijící v podmínkách simulované mikrogravitace (po dobu cca 1000 generací) a zjistili, že se šíří podstatně rychleji než kontrolní vzorek bakterií. Následně u nich bylo popsáno zhruba 16 různých mutací. Zatím ovšem není jasné, jak přesně tyto mutace ovlivňují rychlost šíření.

„Tato studie má mnohem větší rozsah, než v předešlých dvou případech,“ uvedl jeden z badatelů, Jason Rosenzweig, v rozhovoru pro New Scientist. „Dívá se na mnohem delší trajektorii a spíše než jednotlivými specifickými podmnožinami genů se zabývá celým genomem.“

Výsledky testů ukázaly, že modifikované E. coli vytvořily zhruba třikrát víc kolonií než ty nemodifikované.

Navíc vyšlo najevo, že určité změny způsobené cestováním vesmírem by mohly být trvalé. I když totiž odborníci bakterie z podmínek mikrogravitace odstranili a počkali dalších 30 generací, výše popsanou výhodou stále disponovalo 72% z nich.

„Ve skutečnosti vidíme opravdové genomové změny – trvalé změny,“ konstatoval Jasonův kolega George Fox. „Dále potřebujeme zjistit, co přesně tyto změny způsobují.“

Zdroj: New Scientist, Foto: NIAID, CC BY 2.0