Mnohobuněčný život možná existoval mnohem dříve, než se myslelo

Vědci zkoumají něco, co by teoreticky mohlo být považováno za dosud nejstarší známý důkaz rostlinného života na Zemi – dva typy fosílií (jeden je vláknitý, druhý se skládá z masitých kolonií), které nápadně připomínají ruduchy neboli červené řasy. Byly objeveny během analýzy stromatolitových vrstev z centrální Indie a jejich stáří podle radiometrického datování činí 1,6 miliardy let.

„Stářím tohoto materiálu si nemůžete být 100% jistí a není tu žádná dochována DNA, ale jeho charakter docela dobře koresponduje s morfologií a strukturou červené řasy,“ uvedl Stefan Bengtson ze Švédského přírodopisného muzea.

Způsob, jakým jsou v těchto neidentifikovaných organismech uspořádány buňky, prý nepřipomíná nic, co jsme z období před vzestupem eukaryotických forem života zatím viděli. Odborníci použili novou techniku rentgenové tomografické mikroskopie (X-ray tomographic microscopy) a v každé buňce odhalili pravidelně se opakující destičky, resp. malé krevní buňky, které možná byly součástí chloroplastů – tedy organel, ve kterých probíhá fotosyntéza.

Rovněž vyšlo najevo, že ve středu každé buněčné stěny se nalézají jisté struktury, které se podobají strukturám v ruduchách. Všechna tato zjištění vedla k odborníky k závěru, že se pravděpodobně jedná o nejstarší vzorky červených řas, které kdo kdy našel.

Pokud tomu tak skutečně je, pak tyto fosílie posouvají existenci ruduch o celých 400 miliónů do minulosti. „Což naznačuje, že historie eukaryot může být mnohem delší, než se obyčejně předpokládá,“ konstatovala Bengtsonova kolegyně Therese Sallstedt.

Zdroj: Phys.org, The Independent

Témata článku: Věda, Příroda, Výzkum, Evoluce, Fosílie, Řasy, Buňka, Nejstarší typ, Život, Independent, Mikroskopie, Krystal

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel

Nálada ovlivňuje imunitu: Schizofrenie jako důsledek autoimunitní reakce?

** Je dobře známo, že průběh imunitních reakcí je více či méně negativně ovlivněn duševním rozpoložením ** Velmi zajímavé je například jasně prokázané „placebové“ ovlivnění imunopatologických reakcí ** Odborníci se tyto poznatky snaží využít k tvorbě nových způsobů léčby