„Mořská rýže“ skvěle prospívá ve slané vodě

Yuan Longping z Qingdao Saline-Alkali Tolerant Rice Research And Development Center vyšlechtil super-odolnou „mořskou rýži“, kterou je možné pěstovat ve slané vodě.

Dotyčná rýže vznikla díky dlouholetému křížení a selekci. Významnou roli sehrály také genetické analýzy. Se salinitou si sice dokážou poradit i určité formy divoké rýže, ale výtěžek obvykle činí 1,125-2,25 tun na hektar. Oproti tomu nový hybridní kmen může produkovat mezi 6,5 a 9,3 tun na hektar.

Společnost, která rýži distribuuje, uvedla, že už prodala 6 tun. To samozřejmě není mnoho. Hlavním důvodem je skutečnost, že cena je zatím zhruba osmkrát vyšší než cena normální rýže. Předpokládá se však, že bude postupně klesat.

První konzumenti se tváří spokojeně. „Můj přítel říkal, že je to jako rýže, kterou dřív měl ve své vesnici. Je to velmi dobré,“ řekl jeden z nich South China Morning Post.

Tato odrůda umožní využít obrovské části čínského venkova, jejichž voda a půda je příliš slaná a alkalická. Celkem by mohla pomoci nasytit přes 200 milionů lidí. Její pěstitelé pak ušetří na nákladech na pesticidy, protože v prostředích s vyšší salinitou se řadě patogenů, hmyzu apod. příliš nedaří.

Zdroj: IFLScience, Foto: severin.stalder, CC BY-SA 3.0

Témata článku: Čína, Genetika, Rostliny, Voda, Jídlo, Čínský venkov, Slaná voda, China, Hlavní důvod, Významná role, Tuna, Obrovská část, Můj přítel, Rýže, South China Morning Post, Odrůda, Určitá forma

První „editovaný“ člověk si sám provedl zásah do DNA! Kdo to je?

** Brianovi Madeauxovi zavedli lékaři do jater prostředek pro opravu dědičné choroby ** Primát člověka, který měl jako první v těle provedenou cílenou změnu DNA, ale zřejmě patří Josiahovi Zaynerovi ** Ten si podobný zásah do DNA provedl sám jen tak pro zábavu