NASA se nevzdává myšlenky na osobní dopravu nadzvukovými letouny. Zdroj: NASA

NASA se nevzdává myšlenky na osobní dopravu nadzvukovými letouny. | Zdroj: NASA

Jako jednu z klíčových vlastností vidí odstranění nadzvukového třesku. Zdroj: NASA

Jako jednu z klíčových vlastností vidí odstranění nadzvukového třesku. | Zdroj: NASA

Při překonání rychlosti zvuku se totiž za letadlem šíří rázová vlna, která se na zemi projevuje silným hlukem, který připomíná explozi. Zdroj: NASA

Při překonání rychlosti zvuku se totiž za letadlem šíří rázová vlna, která se na zemi projevuje silným hlukem, který připomíná explozi. | Zdroj: NASA

Může se to zdát jako drobnost, ale například letoun Concorde směl kvůli tomuto zvukovému projevu přejít do nadzvukové rychlosti až nad mořem. Zdroj: NASA

Může se to zdát jako drobnost, ale například letoun Concorde směl kvůli tomuto zvukovému projevu přejít do nadzvukové rychlosti až nad mořem. | Zdroj: NASA

NASA nyní dosáhla milníku v návrhu svého nadzvukového konceptu a ukázala předběžný design letounu Quiet Supersonic Transport (QueSST). Zdroj: NASA

NASA nyní dosáhla milníku v návrhu svého nadzvukového konceptu a ukázala předběžný design letounu Quiet Supersonic Transport (QueSST). | Zdroj: NASA

I když zvuk při překonání hraniční rychlosti nedokáže úplně eliminovat, místo nepříjemného a velmi hlasitého třesku by mělo dojít jen k jemnému bouchnutí. Zdroj: NASA

I když zvuk při překonání hraniční rychlosti nedokáže úplně eliminovat, místo nepříjemného a velmi hlasitého třesku by mělo dojít jen k jemnému bouchnutí. | Zdroj: NASA

Letadla by potom směla překonat nadzvukovou rychlost i nad pevninou. Zdroj: NASA

Letadla by potom směla překonat nadzvukovou rychlost i nad pevninou. | Zdroj: NASA

Nyní je v plánu převést návrh a model do podoby funkčního konceptu letounu LBFD. V roce 2021 by měl být hotový a připravený k testování. Zdroj: NASA

Nyní je v plánu převést návrh a model do podoby funkčního konceptu letounu LBFD. V roce 2021 by měl být hotový a připravený k testování. | Zdroj: NASA

Concorde Foto:  PH3 Caffaro , Public domain

Concorde | Foto: PH3 Caffaro, Public domain

Concorde Foto:  Adrian Pingstone , Public domain

Concorde | Foto: Adrian Pingstone, Public domain

Concorde Foto:  Arpingstone , Public domain

Concorde | Foto: Arpingstone, Public domain

Concorde Foto:  Adrian Pingstone , Public domain

Concorde | Foto: Adrian Pingstone, Public domain

Concorde Foto:  Adrian Pingstone , Public domain

Concorde | Foto: Adrian Pingstone, Public domain

Concorde Foto:  Sam916 ,  CC BY 2.5

Concorde | Foto: Sam916, CC BY 2.5

Concorde Foto:  ger1axg@web.de ,  CC BY-SA 1.0

Concorde | Foto: ger1axg@web.de, CC BY-SA 1.0

Concorde Foto:  PierreAeroport , Public domain

Concorde | Foto: PierreAeroport, Public domain

Concorde Foto:  Henrysalome ,  CC-BY-SA-3.0

Concorde | Foto: Henrysalome, CC-BY-SA-3.0

Concorde Foto:  Christian Kath ,  CC-BY-SA-3.0

Concorde | Foto: Christian Kath, CC-BY-SA-3.0

Concorde Foto:  Wikimedia Commons , Public domain

Concorde | Foto: Wikimedia Commons, Public domain

Concorde Foto:  Henrysalome ,  CC BY-SA 3.0

Concorde | Foto: Henrysalome, CC BY-SA 3.0

Concorde Foto:  Pline ,  CC-BY-SA-3.0

Concorde | Foto: Pline, CC-BY-SA-3.0

Concorde Foto:  Nickarse2412 ,  CC-BY-SA-3.0

Concorde | Foto: Nickarse2412, CC-BY-SA-3.0

Concorde Foto:  user:EdChem , Public domain

Concorde | Foto: user:EdChem, Public domain

Concorde Foto:  Eduard Marmet ,  CC BY-SA 3.0

Concorde | Foto: Eduard Marmet, CC BY-SA 3.0

Concorde Foto:  Dockurt2k ,  CC BY-SA 2.5

Concorde | Foto: Dockurt2k, CC BY-SA 2.5

Concorde Foto:  Christian Kath ,  CC-BY-SA-3.0

Concorde | Foto: Christian Kath, CC-BY-SA-3.0

Concorde Foto:  dschwen ,  CC BY-SA 3.0

Concorde | Foto: dschwen, CC BY-SA 3.0

Concorde Foto: Steve Fitzgerald, GNU Free 1.2

Concorde | Foto: Steve Fitzgerald, GNU Free 1.2

Concorde Foto: Steve Fitzgerald, GNU Free 1.2

Concorde | Foto: Steve Fitzgerald, GNU Free 1.2

Concorde Foto:  Richard Vandervord ,  CC BY-SA 4.0

Concorde | Foto: Richard Vandervord, CC BY-SA 4.0

Concorde Foto: Alexander Jonsson, GNU Free 1.2

Concorde | Foto: Alexander Jonsson, GNU Free 1.2

Concorde Foto:  Adrian Pingstone , Public domain

Concorde | Foto: Adrian Pingstone, Public domain

Jako jednu z klíčových vlastností vidí odstranění nadzvukového třesku. Zdroj: NASA
Při překonání rychlosti zvuku se totiž za letadlem šíří rázová vlna, která se na zemi projevuje silným hlukem, který připomíná explozi. Zdroj: NASA
Může se to zdát jako drobnost, ale například letoun Concorde směl kvůli tomuto zvukovému projevu přejít do nadzvukové rychlosti až nad mořem. Zdroj: NASA
NASA nyní dosáhla milníku v návrhu svého nadzvukového konceptu a ukázala předběžný design letounu Quiet Supersonic Transport (QueSST). Zdroj: NASA
32
Fotogalerie

Možná se díváme na základ budoucího Concorde. NASA oživuje myšlenku na nadzvukové létání

NASA se nevzdává myšlenky na osobní dopravu nadzvukovými letouny. Jako jednu z klíčových vlastností vidí odstranění nadzvukového třesku. Při překonání rychlosti zvuku se totiž za letadlem šíří rázová vlna, která se na zemi projevuje silným hlukem, který připomíná explozi.

Může se to zdát jako drobnost, ale například letoun Concorde směl kvůli tomuto zvukovému projevu přejít do nadzvukové rychlosti až nad mořem.

NASA nyní dosáhla milníku v návrhu svého nadzvukového konceptu a ukázala předběžný design letounu Quiet Supersonic Transport (QueSST). I když zvuk při překonání hraniční rychlosti nedokáže úplně eliminovat, místo nepříjemného a velmi hlasitého třesku by mělo dojít jen k jemnému bouchnutí. Letadla by potom směla překonat nadzvukovou rychlost i nad pevninou.

Nyní je v plánu převést návrh a model do podoby funkčního konceptu letounu LBFD (Low Boom Flight Demonstration). V roce 2021 by měl být hotový a připravený k testování.

Další informace: NASA

Určitě si přečtěte

Články odjinud