Na kolonizaci Marsu zatím nemáme dostatečné fyzické ani psychické dispozice

Elon Musk se nedávno nechal slyšet, že jeho společnost Space X by mohla do roku 2025 vzít první zájemce na „výlet“ k Marsu. Má však smysl vážně uvažovat i o tom, že bychom takzvanou rudou planetu v dohledné době kolonizovali? Podle Konrada Szocika z University of Information Technology and Management v žádném případě.

Szocik tvrdí, že žádné simulace ani dlouhodobé pobyty na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) astronauty na tuto výzvu nemohou dostatečně připravit.

„Nelze simulovat stejné fyzikální a enviromentální podmínky k rekonstrukci prostředí Marsu. Mám na mysli takové věci jako je marťanská mikrogravitace či záření,“ uvedl během rozhovoru s Elizabeth Howell ze Seekeru. „V důsledku toho nemůžeme předvídat fyzikální a biologické dopady na lidí žijící na Marsu.“

Konrad a někteří jeho kolegové navrhují značně kontroverzní řešení – zrychlit biologickou evoluci astronautů. Ti by tak mohli získat schopnosti, které by pravděpodobnost jejich přežití na Marsu (potažmo jiných planetách) zvýšily.

Něco takového si ovšem lze jen obtížně představit. Například bývalý vědecký pracovník NASA Mark J. Shelhamer v této souvislosti připomenul, že současné zákony nepovolují ani vybírat astronauty na základě jejich genetických predispozicí – natož je nějakým způsobem „šlechtit“.

Zdroj: Seeker, GIZMODO Foto: D Mitriy, CC BY-SA 3.0

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Mars, Genetika, Kolonizace, Dispozice, SpaceX, Elon Musk, Společnost spacex, Kolo, Gizmodo, Mikrogravitace, Elizabeth, Space X, Astronaut, Elon

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě