Na kolonizaci Marsu zatím nemáme dostatečné fyzické ani psychické dispozice

Názory k článku

MonikaSh  |  20. 03. 2017 19:15  |  Microsoft Windows 10 Firefox 52.0

Pravda, "normální" člověk by to asi nedal, ale kdo nemá co ztratit (třeba důchod), tak by se určitě na Rudou planetu vydal. Mě osobně by to moc nevadilo, nemám co ztratit, jen jestli by mi to ČSÚ počítala do odpracovaných let na dúchod.

dpcstb  |  20. 03. 2017 22:54  |  Microsoft Windows 7 Firefox 52.0

ludsky zivot ma cenu iba subjektivnu. ak niekto na mars chce ist s tym ze tam po 2 rokoch umrie na radiaciu, nieje dovod ho tam neposlat, aby posunul poznanie ludstva.

ehlo  |  20. 03. 2017 23:24  |  Microsoft Windows XP IE 6.0

Mně tedy koncept šlechtění přijde v případě kosmonautů, tedy homo sapiens, krapet nepoužitelný. Přeci jen při běžné délce od narození k reprodukční fázi to máme nějakých 12 až 15 let, čili při např. 10 generacích více než století. To už je mnohem lepší použít (=vyčkat, až budou použitelné) přímé genetické manipulace...

dolph1888  |  20. 03. 2017 23:28  |  Microsoft Windows 10 Chrome 57.0.2987.110

Každý se musí rozhodnout zda riskovat svůj život. Ovšem když čtu podobné pohádky "Konrad a někteří jeho kolegové navrhují značně kontroverzní řešení – zrychlit biologickou evoluci astronautů." vidím nezralé jedince, co žijí v PC hře. Naše možnosti nejsou ani takové, abychom našli co způsobuje ALS a řadu dalších nemocí, DNA jsme sice přečetli, ale neznáme provázanost bází. Tedy, když něco vyhodím - změním, nenastane změna ještě k horšímu, nebude organismus vystaven vážné chybě, oslaben před jinými druhy nebezpečí? Natož si hrát s evolucí to jistě.
Otázka Mars:
1. Víme, že jeho 1/3 gravitace působí na člověka paradoxně hůře než ještě slabší na Měsíci, či v kosmickém prostoru (stav beztíže).
2. Radiační ochrana budov, lehkého skafandru je nedořešena, není možné nechat člověka obdržet za 2 roky doživotní dávku záření, přece nechceme mít na Marsu samé pacienty s leukémií a nádory.
3. Rozmnožování, těhotenství na Marsu, zatím neprozkoumáno.
4. Pro udržení života jsou potřeba z počátku dostatečné zásoby potravin, pitné vody, energie. Až mnohem později je možné stavět další, složitější modulární zařízení, stroje, továrny. Ale nejprve tam musíme vše dovézt (vytisknout vše opravdu nelze) - otázka možností i ceny. Také se tam musí tyto technologie vyzkoušet a všechny správně pracovat nemusí.
5. Psychologie, Mars je chudá planeta, bez vegetace, malá, lidé co sní o životě na Marsu by si měli zkusit žít několik let v naprosté pustině, bez zeleně, bez vodních ploch, bez zvířat. Zde ovšem mohou "test" přerušit, tam to možné nebude.
Takto bych mohl pokračovat. Určitě se musí zvýšit spolehlivost obydlí, ochrana proti jemnému prachu, náhlým změnám teplot, musí být k dispozici zdroj energie mnohem silnější než solární panely, nevím o tom, že tohle vše již máme.

Jarda.abc  |  21. 03. 2017 10:05  |  Microsoft Windows 7 Chrome 56.0.2924.87

S Marsem budou problémy, protože tam není možná atmosféra.
Pokud by jste nechali někde vodu, tak se vypaří a ulítne do vesmíru.Zase dostávám mínus, čtenáři si myslí, že tam ta atmosféra může být .
Ha, Ha, Ha, bez silného magnetického pole prostě atmosféra uletí. Země má velmi silné magnetické pole, nepřirozené k její velikosti, a tudíž dokáže odklonit sluneční vítr. Mars o toto pole asi přišel a voda se z povrchu vytratila.

21. 03. 2017 13:07 | Microsoft Windows 10 Chrome 56.0.2924.87

Zaletět na Mars, zapíchnout vlajku, vyfotit se s ní, sebrat pár kamenů a hurá domů, to by lidé asi za pár let zvládli, ale pro trvalé osídlení Marsu musejí být podle mého na dostatečné úrovni roboti, kteří by měli postavit marsovské základny, vyhledávat suroviny, vyrobit vodu a vzduch. Protože prvními trvalými obyvateli Marsu budou roboti, kteří nepotřebují vzduch, nevadí jim radiace a tak. Bez armády robotů nemají lidé moc šancí v tak nepřátelském prostředí přežít....

Chytrolínek  |  21. 03. 2017 13:21  |  Microsoft Windows 10 Chrome 56.0.2924.87

Nevidím jediný rozumný důvod proč dobývat Mars, když má stejnou životnost jako Země. Spíše bych se zaměřil na vzdálenější cíle, které mají pro lidstvo a jeho přežití větší potenciál.

21. 03. 2017 16:52 | Microsoft Windows 7 Chrome 58.0.3029.19

Konečne realistický pohľad na "kolonizáciu" Marsu. Elona Muska obdivujem pre jeho technologické vizionárstvo, ale ako každý génius aj on svoje hranice, ktoré nedokáže prekročiť, resp. pochopiť. A tou je kolonizácia Marsu.
S úsmevom si vždy rád prečítam, že kolonizácia Marsu bude v podstate to isté, ako boli pred 500 rokmi objavné plavby do Ameriky... Ale to je slovami klasika "hluboké nedorozumění":
V Amerike bolo prakticky všetko rovnaké ako v Európe - teplota vzduchu i vody, tlak a zloženie vzduchu, gravitácia, dĺžka dňa, vietor, dážď, existovala tam fauna aj flóra (aj keď mierne odlišná) a žili tam aj pôvodní ľudia. Nič z toho na Marse nie je...
Čo si viem v horizonte cca 100 rokov predstaviť, je existencia orbitálnej stanice na obežnej dráhe s umelou gravitáciou na úrovni tej pozemskej. Tá by bola vytváraná otáčaním veľkého kolesa, po obvode ktorého by boli obytné priestory stanice. Z nej by astronauti mohli podnikať na povrch Marsu kratšie či dlhšie expedície, pričom samotnú činnosť by na Marse prevádzali autonómne roboty s umelou inteligenciou.

palocx  |  22. 03. 2017 00:56  |  Microsoft Windows 10 Chrome 56.0.2924.87

vtipné komentáře fotek
"...Před miliardami let zde byla voda, po které v kráteru zůstaly minerální látky..." proč se u doměnek nepoúžívá: "x.y. se domnívá že v kráteru byla voda"?