Na rakovinu s marihuanou? Raději ne!

Americká Food and Drug Administration (FDA) vytáhla do boje proti přípravkům z marihuany, kterým jejich výrobci přisuzují schopnost léčit rakovinu. Jde především o různé sirupy, kapsle, čaje, krémy… obsahující kanabidiol.

Tvrzení, že tyto výrobky mohou jakýmkoliv způsobem likvidovat rakovinné buňky, je podle FDA zcela neopodstatněné. A to tím spíš, že výše zmíněný kanabidiol nebyl schválen pro jakýkoliv typ léčby.

Dotyčné preparáty navíc neprošly testováním, takže nikdo neví, jaké mohou mít vedlejší účinky, jak by se měly správně dávkovat nebo jak mohou reagovat na jiná farmaka.

Jejich nebezpečí však spočívá i v tom, že mohou pacienta teoreticky odradit od podstoupení konvenční léčby. „Počet efektivních terapií pro mnoho nádorů stále roste,“ konstatoval Scott Gottlieb z FDA. „Když je lidem povoleno nelegálně obchodovat s něčím, co nemá žádný obecně uznávaný přínos, mohou pacienty odvést od produktů s prokázanými protinádorovými účinky, které by jim prodloužily život.“

Lékařská marihuana samozřejmě může s řadou problémů pomoct – mj. dokáže mírnit nevolnosti, které doprovázejí chemoterapii. Svého času byla provedena i studie zaměřená na využívání kombinace kanabinoidů a radioterapie při léčbě agresivního nádoru mozku, jejíž výsledky lze označit za slibné.

Je ale důležité zajistit, aby firmy nezacházely daleko za hranici toho, co věda doposud skutečně odhalila. Jinak totiž jde o lživou reklamu, která v tomto případě může mít velmi neblahé důsledky.

Zdroj: Food and Drug Administration

Témata článku: Výzkum, Medicína, Zdraví, Rakovina, Léky, Vedlejší účinek, Nádor, Léčba, Neblahý důsledek, Marihuana, Rakovinná buňka, Pacient, Účinky

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Dnes | Mihulka Stanislav | 2

První „editovaný“ člověk si sám provedl zásah do DNA! Kdo to je?

** Brianovi Madeauxovi zavedli lékaři do jater prostředek pro opravu dědičné choroby ** Primát člověka, který měl jako první v těle provedenou cílenou změnu DNA, ale zřejmě patří Josiahovi Zaynerovi ** Ten si podobný zásah do DNA provedl sám jen tak pro zábavu