NASA | Zatmění Slunce

NASA bude sledovat úplné zatmění Slunce pomocí bombardérů

Přesně v duchu výzvy k překování mečů na pluhy došlo ke konverzi dvou bombardérů WB-57F, které nyní v rámci Airborne Science Program čeká zajímavá mise. „Budeme sledovat úplné zatmění Slunce dvěma letadly, z nichž každé bude vybavené kamerami pro infračervené i viditelné světlo,“ vysvětlil Amir Caspi z Southwest Research Institute (SwRI) v rozhovoru pro Universe Today.

Půjde-li vše dobře, obě letadla by nad Carbondale (Illinois) v nadmořské výšce 15,2 kilometrů měla zachytit 112 km široký stín Měsíce, který se bude pohybovat rychlostí 2 253 km za hodinu. To ovšem zdaleka není všechno.

Úplná zatmění Slunce totiž vědcům poskytují jedinečnou příležitost ke studiu sluneční koróny – strašidelné záře, kterou lze spatřit pouze při této příležitosti.

Tým by rád vytvořil jakousi mapu koróny, která by nám umožnila lépe pochopit, jak přesně koróna interaguje se sluneční fotosférou a chromosférou. Odborníci se zajímají především o způsob, jakým dochází k ohřívání koróny. „Doufáme, že zjistíme, co činí korónu tak horkou… Co ji udržuje uspořádanou z hlediska struktury? Proč nevidíme zašmodrchaný, zacuchaný nepořádek?“ uvedl Caspi.

Naplánováno je také pozorování Merkuru v infračerveném režimu (30 minut před a po zatmění) a hon na takzvané vulkanoidy – hypotetické asteroidy, které by se mohly vyskytovat poblíž Slunce.

Pro úplnost dodejme, že vše vypukne v pondělí 21. srpna v 17:16 UTC (19:16 našeho času) a živý přenos bude k vidění na NASA TV. Zatím můžete zhlédnout záznam zatmění Slunce, které bylo loni viditelné v některých částech jihovýchodní Asie:

Zdroj: Universe Today, Foto: NASA

Diskuze (5) Další článek: Microsoft se vyjádřil: Windows 10 různé regionální názvy nedostane

Témata článku: Technika, Výzkum, NASA, Měsíc, Astronomie, Letadla, Slunce, Zatmění Slunce, Koróna, Illinois, Bombardér, Sluneční koróna, Úplné zatmění, Universe Today, Merkur, Jedinečná příležitost, Meč, Today, Zatmění, Nadmořská výška, Čočka, Pomoc, Cizí svět, Geostacionární družice, Asie, Kamera na Mall.cz