NASA bude sledovat úplné zatmění Slunce pomocí bombardérů

Přesně v duchu výzvy k překování mečů na pluhy došlo ke konverzi dvou bombardérů WB-57F, které nyní v rámci Airborne Science Program čeká zajímavá mise. „Budeme sledovat úplné zatmění Slunce dvěma letadly, z nichž každé bude vybavené kamerami pro infračervené i viditelné světlo,“ vysvětlil Amir Caspi z Southwest Research Institute (SwRI) v rozhovoru pro Universe Today.

Půjde-li vše dobře, obě letadla by nad Carbondale (Illinois) v nadmořské výšce 15,2 kilometrů měla zachytit 112 km široký stín Měsíce, který se bude pohybovat rychlostí 2 253 km za hodinu. To ovšem zdaleka není všechno.

Úplná zatmění Slunce totiž vědcům poskytují jedinečnou příležitost ke studiu sluneční koróny – strašidelné záře, kterou lze spatřit pouze při této příležitosti.

Tým by rád vytvořil jakousi mapu koróny, která by nám umožnila lépe pochopit, jak přesně koróna interaguje se sluneční fotosférou a chromosférou. Odborníci se zajímají především o způsob, jakým dochází k ohřívání koróny. „Doufáme, že zjistíme, co činí korónu tak horkou… Co ji udržuje uspořádanou z hlediska struktury? Proč nevidíme zašmodrchaný, zacuchaný nepořádek?“ uvedl Caspi.

Naplánováno je také pozorování Merkuru v infračerveném režimu (30 minut před a po zatmění) a hon na takzvané vulkanoidy – hypotetické asteroidy, které by se mohly vyskytovat poblíž Slunce.

Pro úplnost dodejme, že vše vypukne v pondělí 21. srpna v 17:16 UTC (19:16 našeho času) a živý přenos bude k vidění na NASA TV. Zatím můžete zhlédnout záznam zatmění Slunce, které bylo loni viditelné v některých částech jihovýchodní Asie:

Zdroj: Universe Today, Foto: NASA

Diskuze (5) Další článek: Microsoft se vyjádřil: Windows 10 různé regionální názvy nedostane

Témata článku: Technika, Výzkum, NASA, Astronomie, Letadla, Měsíc, Slunce, Zatmění Slunce, Cizí svět, Universe Today, Nadmořská výška, Southwest, Jedinečná příležitost, Asie, Geostacionární družice, Sluneční koróna, Bude, Infračervené světlo, Today, Pomoc, Čočka, Bombardér, Úplné zatmění, SLE, Zatmění, Kamera na Mall.cz

EA tvrdí, že může ukončit spolupráci s organizací FIFA a přejmenovat herní sérii

Možná se v budoucnu dočkáme zcela nového názvu pro známou sportovní sérii.

FIFAEA