Výzkum | NASA | Měsíc

NASA dokázala najít zapomenutou družici, už roky obíhá kolem Měsíce

NASA, konkrétně vědci z kalifornské Jet Propulsion Laboratory testovali novou metodu, která má být schopná odhalit velmi malé objekty ve vesmíru. Dle očekávání s ní našli aktivní sondu Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), která téměř osm let mapuje povrch Měsíce. Ale k tomu také starou indickou družici Chandrayaan-1, se kterou svět ztratil kontakt už v srpnu 2009.

Ještě nespadla

Najít malé objekty – v tomto případě kostku o hraně 1,5 m – tak daleko ve vesmíru je náročný úkol. Optické přístroje vypadají ze hry, je na to potřeba jít jinak: radarem.

NASA vyslala k Měsíci prostřednictvím 70metrové antény v Goldstone Deep Space Communications Complexu silný proud mikrovlnného záření. Signály odražené od Měsíce posléze zachycoval svou 100metrovou anténou radar Green Bank Telescope v západní Virginii.

U tak dlouho neaktivní družice je po tolika letech obtížné spočítat její aktuální polohu. Není dokonce ani jisté, jestli ji nepřemohla gravitace a neroztříštila se o povrch Měsíce.

V případě Chandrayaan-1 vědci zjistili, že je stále na oběžné dráze a přelétá nad měsíčními póly. Jeden přelet jí měl trvat zhruba dvě hodiny a skutečně: během čtyřhodinového zkoumání něco dvakrát na stejném místě přerušilo radarový paprsek. Tým ze zjištěných dat odhadl rychlost a vzdálenost objektu a tyto parametry odpovídaly právě indické družici.

Chandrayaan-1 je sice o půl oběhu dál, než by podle výpočtů měla být, ale jinak stále udržuje tvar a orientaci své původní dráhy.

Použitá radarová metoda dokáže zjistit „něco tam je“. Objekt ale přímo nevidí a nezobrazí. Jen z parametrů pohybu je možné odhadnout, o co asi jde. Detekce tak malých objektů je ale důležitý krok pro další vesmírné cesty.

(Upravili jsme titulek, připomínky k terminologii byly oprávněné.)

Diskuze (17) Další článek: Díky NFC prstenům KERV už nebudete potřebovat kreditní kartu

Témata článku: Výzkum, NASA, Měsíc, Satelit, Sluneční soustava, Asteroidy, Povrch Měsíce, Náročný úkol, Chandra, Radar, LRO, Měsíční pól, Pól, Green Bank Telescope, Malá sonda, Titulky, Malý objekt, Oběžná dráha, Virginia, Dok, Družice, Goldston, Orbiter, Blízký parametr, Paprsek

Raspberry Pi 4 Model B: Raketa za tisícikorunu, která utáhne dva monitory

** Britové před pár dny představili nové Raspberry Pi 4 Model B ** Nový čipset má dost výkonu na dva HDMI monitory ** Za tisícovku získáte počítač na základní práci

Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

** Dark web a deep web jsou rozdílné pojmy ** Temný web je legální, ale často je zneužíván k nelegálním činnostem ** Dostat se na dark web není nic až tak složitého