NASA dokázala najít zapomenutou družici, už roky obíhá kolem Měsíce

NASA, konkrétně vědci z kalifornské Jet Propulsion Laboratory testovali novou metodu, která má být schopná odhalit velmi malé objekty ve vesmíru. Dle očekávání s ní našli aktivní sondu Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), která téměř osm let mapuje povrch Měsíce. Ale k tomu také starou indickou družici Chandrayaan-1, se kterou svět ztratil kontakt už v srpnu 2009.

Ještě nespadla

Najít malé objekty – v tomto případě kostku o hraně 1,5 m – tak daleko ve vesmíru je náročný úkol. Optické přístroje vypadají ze hry, je na to potřeba jít jinak: radarem.

NASA vyslala k Měsíci prostřednictvím 70metrové antény v Goldstone Deep Space Communications Complexu silný proud mikrovlnného záření. Signály odražené od Měsíce posléze zachycoval svou 100metrovou anténou radar Green Bank Telescope v západní Virginii.

U tak dlouho neaktivní družice je po tolika letech obtížné spočítat její aktuální polohu. Není dokonce ani jisté, jestli ji nepřemohla gravitace a neroztříštila se o povrch Měsíce.

V případě Chandrayaan-1 vědci zjistili, že je stále na oběžné dráze a přelétá nad měsíčními póly. Jeden přelet jí měl trvat zhruba dvě hodiny a skutečně: během čtyřhodinového zkoumání něco dvakrát na stejném místě přerušilo radarový paprsek. Tým ze zjištěných dat odhadl rychlost a vzdálenost objektu a tyto parametry odpovídaly právě indické družici.

Chandrayaan-1 je sice o půl oběhu dál, než by podle výpočtů měla být, ale jinak stále udržuje tvar a orientaci své původní dráhy.

Použitá radarová metoda dokáže zjistit „něco tam je“. Objekt ale přímo nevidí a nezobrazí. Jen z parametrů pohybu je možné odhadnout, o co asi jde. Detekce tak malých objektů je ale důležitý krok pro další vesmírné cesty.

(Upravili jsme titulek, připomínky k terminologii byly oprávněné.)

Diskuze (17) Další článek: Díky NFC prstenům KERV už nebudete potřebovat kreditní kartu

Témata článku: NASA, Výzkum, Měsíc, Satelit, Sluneční soustava, Asteroidy, Malý objekt, Reconnaissance Orbiter, Družice, Orbiter, Blízký parametr, Pól, Goldstone, Green Bank Telescope, Titulky, Dok, Povrch Měsíce, Virginia, Chandra, Paprsek, Oběžná dráha, Goldston, Radar, Měsíční pól, LRO, Satelitní komplety na Heureka.cz

Vampire The Masquerade: Swansong se odkládá o několik měsíců

Vypadá to, že odklady her v dohledné době jen tak nepřestanou. Tentokrát přišla řada na přírůstek do univerza Vampire The Masquerade.

OdkladVampire: The Masquerade - Swansong

Seagate začne prodávat 20TB pevné disky i běžným smrtelníkům
ÚložištěPevné diskySeagate

Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Tato detektivka je už sice starší záležitostí, ale na konzole dorazila v krabicové verzi teprve nedávno. Při té příležitosti jsme si řekli, že by nebylo od věci se k ní vrátit a podívat se na to, jaké změny přinesla její Final Cut verze.

Disco ElysiumPS5RecenzeAdventury