NASA dokázala najít zapomenutou družici, už roky obíhá kolem Měsíce

NASA, konkrétně vědci z kalifornské Jet Propulsion Laboratory testovali novou metodu, která má být schopná odhalit velmi malé objekty ve vesmíru. Dle očekávání s ní našli aktivní sondu Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), která téměř osm let mapuje povrch Měsíce. Ale k tomu také starou indickou družici Chandrayaan-1, se kterou svět ztratil kontakt už v srpnu 2009.

Ještě nespadla

Najít malé objekty – v tomto případě kostku o hraně 1,5 m – tak daleko ve vesmíru je náročný úkol. Optické přístroje vypadají ze hry, je na to potřeba jít jinak: radarem.

NASA vyslala k Měsíci prostřednictvím 70metrové antény v Goldstone Deep Space Communications Complexu silný proud mikrovlnného záření. Signály odražené od Měsíce posléze zachycoval svou 100metrovou anténou radar Green Bank Telescope v západní Virginii.

U tak dlouho neaktivní družice je po tolika letech obtížné spočítat její aktuální polohu. Není dokonce ani jisté, jestli ji nepřemohla gravitace a neroztříštila se o povrch Měsíce.

V případě Chandrayaan-1 vědci zjistili, že je stále na oběžné dráze a přelétá nad měsíčními póly. Jeden přelet jí měl trvat zhruba dvě hodiny a skutečně: během čtyřhodinového zkoumání něco dvakrát na stejném místě přerušilo radarový paprsek. Tým ze zjištěných dat odhadl rychlost a vzdálenost objektu a tyto parametry odpovídaly právě indické družici.

Chandrayaan-1 je sice o půl oběhu dál, než by podle výpočtů měla být, ale jinak stále udržuje tvar a orientaci své původní dráhy.

Použitá radarová metoda dokáže zjistit „něco tam je“. Objekt ale přímo nevidí a nezobrazí. Jen z parametrů pohybu je možné odhadnout, o co asi jde. Detekce tak malých objektů je ale důležitý krok pro další vesmírné cesty.

(Upravili jsme titulek, připomínky k terminologii byly oprávněné.)

Témata článku: NASA, Výzkum, Měsíc, Sluneční soustava, Satelit, Asteroidy, Orbiter, Radar, Virginia, Blízký parametr, Oběžná dráha, Malá sonda, Malý objekt, Družice, Titulky, Dok

• David Kollier 13. 3. 2017 10:30:03
    Titulek už opravili. Ale připomnělo mi to nedávno jiný server, kde nám...
  • Enfonator 12. 3. 2017 5:11:58
    V nadpise vesmírna loď a v článku družica.. Vy už ozaj nieste v poriadku
  • moralni rozmer 12. 3. 2017 2:01:52
    bude plná zmrzlých ruských kosmonautů, s bystou Lenina u sebe,...

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

Včera | Kubala Petr | 13

Potvrzeno: Za peníze si lze koupit i štěstí!

26.  7.  2017 | Černý Jiří | 14

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

26.  7.  2017 | Mihulka Stanislav

Skládáte origami? Pomozte NASA!

24.  7.  2017 | Černý Jiří