NASA má nový přístroj na geostacionární dráze. Jeho fotografie blesků budou sloužit k předpovídání počasí

Svět je o kousek dál v detekci a předpovídání výskytu blesků. NASA zveřejnila první fotografii z nového přístroje na palubě sondy GOES-16, která visí na geostacionární dráze 35 790 km nad zemí. Tento přístroj zkoumá právě blesky a meteorologům pomůže lépe odhadovat vývoj počasí.

Na první fotografii v galerii vidíte hodinový záznam z přístroje Geostationary Lightning Mapper (GLM) ze 14. února 2017, který zachytil záznamník Advanced Baseline Imager (ABI) na stejné sondě.

Světlejší barvy odpovídají větší světelné energii, barevné rozlišení znázorňuje přepočet na kilowatthodiny. Největší bouřky byly zrovna nad Mexickým zálivem u pobřeží Texasu. Můžete si je pustit i na videu. Zelený křížek označuje Houston, tečkovaná čára je texaské pobřeží.

Vyhodnocování frekvence, intenzity blesků a vývoje těchto parametrů je potřebné například pro předpovídání tornád. Data se dají využít také při námořní dopravě, protože pozemní stanice doposud nedosáhly doprostřed oceánů. Podobné snímky z geostacionární družice meteorologové doposud neměli k dispozici.

Podívejte se ještě na další video. Ukazuje, jak je pro předpověď počasí důležité sledovat vývoj blesků.

Témata článku: Vesmír, NASA, Země, Počasí, Satelit, Houston, Lightning, Blesky, Dráha, Sonda, Goddard, Nová fotografie, Pozemní doprava, Fotografie, Pobřeží, Blesk, Nový přístroj

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

16.  8.  2017 | Mihulka Stanislav | 4