NASA má plán, jak nás ochránit před erupcí yellowstonského supervulkánu

Odborníci z NASA představili velice ambiciózní plán, jak čelit hrozbě v podobě erupce Yellowstone Caldera, tedy jednoho z cca 20 supervulkánů, jejichž výbuch by mohl mít katastrofální následky. Uvolnilo by se při něm totiž tolik magmatu, že následný oblak popela by Zemi na dlouhou dobu „odříznul“ od slunečního světla – jinak řečeno, způsobil by tzv. nukleární zimu.

Jedinou pozitivní zprávu představuje skutečnost, že takovéto megaerupce jsou velmi vzácné – podle dostupných informací k nim dochází zhruba každých 100 000 až 1 000 000 let. I tak ovšem někteří vědci tvrdí, že supervulkány představují větší riziko než asteroidy či komety.

Z výsledků dosavadního výzkumu plyne, že nejlogičtějším způsobem, jak výbuchu předejít, je ochladit obří magmatické komory uvnitř supervulkánů. Konkrétně v Yellowstone 60-70 % tepla uniká prostřednictvím světoznámých horkých pramenů, ale zbytek stále zůstává uvězněn uvnitř.

Takže jak na to? NASA navruje udělat zhruba 10 kilometrů hluboký vrt a pumpovat dovnitř studenou vodu, která by absorbovala teplo a následně byla opět vyčerpána. Podle dostupných odhadů by při návratu na povrch její teplota činila zhruba 350 stupňů Celsia, čehož by samozřejmě šlo využít. Například k vytvoření geotermální elektrárny.

„Ta by vyráběla elektrickou energii za extrémně konkurenční ceny kolem 0,10 USD/kWh,“ uvedl Brian Wilcox z Jet Propulsion Laboratory v rozhovoru pro BBC. „Získáte elektrickou energii, která může napájet okolní oblast po dobu desítek tisíc let. A dlouhodobým benefitem je, že zabráníte budoucí erupci supervulkánu, která by zničila lidstvo.“

Má to ale hned několik háčků. Za prvé, odhadované náklady na realizaci takového projektu činí přibližně 3,46 miliard USD. A za druhé, vrtat otvor do horní části magmatické komory je značně riskantní.

Zdroj: BBC

Témata článku: Země, NASA, Energie, Katastrofy, Geologie, Erupce, BBC, Velké riziko, Horní část, Ambiciózní plán, Elektrická energie, Jet Propulsion Laboratory , Dostupná informace, Sluneční světlo, Dostupné odhady, Dosavadní výzkum, Teplo, Dlouhá doba, Yellowstone, Konkurenční cena, Výbuch

• Enfonator 23. 8. 2017 20:03:08
    Voda s teplotou 350 stupňov????
  • Lukáš Vyhnálek 23. 8. 2017 19:34:55
    masivní edit, smazáno, ironie se tady asi nenosí B-]
  • PanKecalek 23. 8. 2017 18:36:15
    Nechte to být a ono se to nějak vyřeší samo. Btw s tou nukleární zimou to...

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Denis Papin: Muž katastrof, který měl spoustu nápadů, ale dost smůly

** Spousta lidí si myslí, že Denis Papin byl jen „nějakej kuchař“ ** Ve skutečnosti však šlo o odborníka na všechno možné – zejména na katastrofy ** Mj. vytyčil zcela správný směr k prvnímu prakticky použitelnému parnímu stroji

15.  9.  2017 | Tronner Pavel | 2

Kremace žehem: sonda Cassini zítra shoří v atmosféře Saturnu

** Sonda Cassini po dvaceti letech ve vesmíru končí svou misi ** Od roku 2004 zkoumala Saturn a jeho měsíce ** V pátek odpoledne shoří v atmosféře planety, avšak data bude vysílat do poslední chvíle.

14.  9.  2017 | Kubala Petr | 1

Na hurikán s atomovkou? Špatný nápad!

13.  9.  2017 | Černý Jiří | 12