NASA odhalila, jakému množství radiace jsme vystaveni během létání

Jak vysokoenergetické částice z vesmíru (takzvané kosmické záření) dopadají na molekuly uhlíku a dusíku v atmosféře, dochází k jejich rozpadu. A právě tyto částice (i ty vzniklé při jejich rozpadu) mají negativní vliv na naše zdraví. Kosmické záření totiž štěpí DNA a vytváří volné radikály, které dokážou měnit buněčné funkce.

Odborníci z NASA před časem spustili projekt RaD-X, v rámci kterého pomocí balónu naplněného heliem měřili množství radiace v nadmořských výškách od 8 do 36,5 kilometru. Použili přitom takzvaný dávkový ekvivalent, vyjadřující jak moc může záření poškodit biologické tkáně.

RaD-X ve stratosféře měří kosmické záření přicházející ze Slunce a mezihvězdného prostoru

„Vůbec poprvé jsme provedli měření v sedmi nadmořských výškách, kde je dozimetrie velmi odlišná. Díky tomu jsme mohli otestovat, jak dobře naše modely zachycují fyziku kosmického záření,“ konstatoval vedoucí dotyčného projektu Chris Mertens.

Závěr je jednoznačný – čím dále od povrchu Země se nacházíte, tím hůře pro vás.

Dávky radiace se zvyšují s nadmořskou výškou a zeměpisnou šířkou a mohou se měnit z hodiny na hodinu. Výše vidíte hodnoty ze 14. listopadu 2012 ( 20:00-21:00 GMT). Teplejší barvy znamenají vyšší množství radiace

Největší riziko samozřejmě hrozí astronautům. Pokud tedy jednoho dne chceme například přistát na Marsu (kde z daného hlediska panují podobné podmínky jako v horních vrstvách zemské atmosféry), musíme přijít na to, jak tento problém vyřešit.

Pro úplnost dodejme, že během mise RaD-X rovněž proběhly testy dvou nových nástrojů pro detekci kosmického záření, které by v dohledné době mohly být nainstalovány i na paluby komerčních letadel. Na rozdíl od těch současných jsou totiž velmi kompaktní a lze je snadno a levně vyrobit.

Témata článku: Vesmír, NASA, Výzkum, Zdraví, Kosmické záření, Největší riziko, Negativní vliv, Záření, Dozimetr, Mezihvězdný prostor, Atmosféra, Protect, Nová molekula, Astronaut, Radiace, Uhlík, Goddard, Molekula, Běh, Thum, Helium

Pozemské mikroorganismy mohou cestovat vesmírem na kosmickém prachu

** Nový výzkum Edinburské univerzity potvrdil cestování mikroorganismů vesmírem ** Mikroorganismy si mohou „stopnout“ částice kosmického prachu a přesouvat na nich mezi planetami jednoho planetárního systému ** Pokud ale jde o cestování mikroorganismů mezi hvězdami, tak tam jsou odborníci mnohem skeptičtější

Dnes | Mihulka Stanislav

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu