NASA odhalila, jakému množství radiace jsme vystaveni během létání

Jak vysokoenergetické částice z vesmíru (takzvané kosmické záření) dopadají na molekuly uhlíku a dusíku v atmosféře, dochází k jejich rozpadu. A právě tyto částice (i ty vzniklé při jejich rozpadu) mají negativní vliv na naše zdraví. Kosmické záření totiž štěpí DNA a vytváří volné radikály, které dokážou měnit buněčné funkce.

Odborníci z NASA před časem spustili projekt RaD-X, v rámci kterého pomocí balónu naplněného heliem měřili množství radiace v nadmořských výškách od 8 do 36,5 kilometru. Použili přitom takzvaný dávkový ekvivalent, vyjadřující jak moc může záření poškodit biologické tkáně.

RaD-X ve stratosféře měří kosmické záření přicházející ze Slunce a mezihvězdného prostoru

„Vůbec poprvé jsme provedli měření v sedmi nadmořských výškách, kde je dozimetrie velmi odlišná. Díky tomu jsme mohli otestovat, jak dobře naše modely zachycují fyziku kosmického záření,“ konstatoval vedoucí dotyčného projektu Chris Mertens.

Závěr je jednoznačný – čím dále od povrchu Země se nacházíte, tím hůře pro vás.

Dávky radiace se zvyšují s nadmořskou výškou a zeměpisnou šířkou a mohou se měnit z hodiny na hodinu. Výše vidíte hodnoty ze 14. listopadu 2012 ( 20:00-21:00 GMT). Teplejší barvy znamenají vyšší množství radiace

Největší riziko samozřejmě hrozí astronautům. Pokud tedy jednoho dne chceme například přistát na Marsu (kde z daného hlediska panují podobné podmínky jako v horních vrstvách zemské atmosféry), musíme přijít na to, jak tento problém vyřešit.

Pro úplnost dodejme, že během mise RaD-X rovněž proběhly testy dvou nových nástrojů pro detekci kosmického záření, které by v dohledné době mohly být nainstalovány i na paluby komerčních letadel. Na rozdíl od těch současných jsou totiž velmi kompaktní a lze je snadno a levně vyrobit.

Diskuze (11) Další článek: Uchladit grafické karty je věda, EVGA předvedla nový typ chlazení iCX

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Výzkum, NASA, Kosmické záření, JSM, Thum, Astronaut, Mezihvězdný prostor, Běh, Uhlík, Goddard, Molekula, Helium, GMT, Nová molekula, Atmosféra, Protect, Záření, Negativní vliv, Dozimetr, Největší riziko, Povrch země, Radiace, Jak

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi