NASA touží po autonomních vesmírných sondách s umělou inteligencí

Odborníci NASA se snaží zjistit, jak vyrobit vesmírné sondy s umělou inteligencí (AI). Ty by mohly uskutečňovat rozhodnutí i bez pokynů ze Země, což by jim mj. umožnilo pružně reagovat na různé nepředvídatelné scénáře.

Steve Chien a Kiri Wagstaff z Jet Propulsion Laboratory se domnívají, že tyto stroje budou muset disponovat i schopností učit se.

„Díky činění vlastních průzkumných rozhodnutí by robotická kosmická loď mohla účinněji provádět tradiční vědecké výzkumy a dokonce uskutečňovat jinak nemožná pozorování,“ konstatovali zmínění výzkumníci.

Jedním z příkladů, které v dané souvislosti uvedli, byla AI, která by dokázala rozpoznat rozdíl mezi bouří a normálními povětrnostními podmínkami na nějaké vzdálené planetě. Mohla by rozlišit rovněž sníh a led, tekoucí a stojatou vodu atd.

Lze prý předpokládat, že takové sondy s AI by se dostaly až k hvězdnému systému Alfa Centauri, který je vzdálený přibližně 4,24 světelných let od Země.

Za první pomyslnou vlaštovku v této oblasti lze považovat software, který má na palubě rover Curiosity. Ten mu pomáhá vybrat nejslibnější cíle pro jeho ChemCam – tedy zařízení určené k analyzování skal a dalších geologických prvků.

Zdroj: ScienceAlert