Naturopatická „léčba“ vedla k těžkému poškození jater

Naturopatická „léčba“ vedla k těžkému poškození jater

Naturopatii založil v roce 1934 Harry Benjamin, který byl přesvědčen o tom, že veškeré choroby vznikají v důsledku nahromadění toxinů a jejich příznaky jsou toliko důsledkem toho, že tělo se tyto toxiny snaží vyloučit. Hlásal, že každý člověk si může jakoukoliv nemoc vyléčit sám – a to čistě přírodní cestou.

Tento přístup pochopitelně může mít značně negativní důsledky. Potvrzuje to i nový případ osmatřicetiletého muže, který dva týdny konzumoval síran hořečnatý (dle naturopatů perfektní detoxikační prostředek) a nakonec musel být hospitalizován s poškozením jater.

Síran hořečnatý, známý také jako Epsomská sůl, se používá i v konvenční medicíně. Často bývá v malých dávkách předepisován jako laxativum a dostávají ho (v injekční formě) také těhotné ženy s těžkou eklampsií. V tomto konkrétním případě však bylo tvrzeno, že dokáže zmírnit potíže způsobené žlučovými kameny – pro což neexistuje dostatečná vědecká evidence.

Dotyčný muž postupoval přesně podle instrukcí. To v praxi znamenalo, že každý den vypil skleničku vody se třemi lžícemi (necelých 50 gramů) síranu hořečnatého. Za dvanáct dnů zaznamenal pokles chuti k jídlu a ztmavnutí moči. Dva dny po dokončení očistné kúry se pak objevily příznaky žloutenky vyvolané změnou jaterních funkcí.

Pomocí tzv. Roussel Uclaf Causality Assessment Method (RUCAM) se následně podařilo prokázat spojitost mezi výše popsanými problémy a „léčbou“ Epsomskou solí. Trvalo však další měsíc, než se stav jater vrátil do normálu.

Co z toho plyne? Že i relativně neškodná látka dokáže některým lidem způsobit velké zdravotní komplikace. Zpravidla proto, že si dávkování buďto určují sami, nebo spoléhají na doporučení různých šarlatánů. Ano, takových jedinců nemusí být mnoho – ale i tak je otázkou, zda podobné riskování stojí za to.

Zdroj: BMJ Case Reports

Témata článku: Příroda, Zajímavosti, Medicína, Zdraví, Léky, Orgány, Důsledek, Prostředek, Poškození, Popsaný problém, Léčba, Toxin, Játra, Nový případ, Dávkování, Negativní důsledek