Neuvěřitelné video ukazuje, jak to vypadá uvnitř tornáda

Američtí meteorologové zveřejnili úžasnou simulaci supercely (druh konvektivní bouře), která v roce 2011 v oblasti Velkých planin vyprodukovala tornádo EF-5, známé také jako „El Reno“. Toto unikátní video vzniklo díky usilovné práci týmu Leigha Orfa z Cooperative Institute for Meteorological Satellite Studies (CIMSS) při University of Wisconsin–Madis.

Leigh a jeho kolegové používají počítačové modely k odhalení pohyblivých částí uvnitř supercel i tornád. Běžné PC by podobnou simulaci vytvářelo několik desítek let, ale vědcům se naštěstí podařilo získat přístup ke známému superpočítači Blue Waters. Ten to zvládl za pouhé tři dny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A takto pak tornádo vypadá v reálu

Na videu můžete mj. vidět četná „minitornáda“, ze kterých vzniká hlavní tornádo. Jak se postupně spojují, rychlost větru se stále zvyšuje a tornádo nabývá na síle. Nakonec se objevuje struktura označovaná výrazem „streamwise vorticity current“ (SVC).

„SVC je tvořen vzduchem ochlazeným deštěm, který je nasáván do updraftu (výstupný proud, pozn. red.) pohánějícím celý systém. Předpokládá se, že sehrává zásadní roli v udržování neobvykle silné bouře, ale zajímavé je, že SVC se nikdy nedostane do kontaktu s tornádem – spíše proudí nahoru a kolem něj,“ vysvětlil Orf.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tornádo ke svému zrodu potřebuje souhru několika faktorů – vysoké vlhkosti, nestability a střihu větru v atmosféře etc. I když k ní však dojde, neznamená to ještě, že tornádo je nevyhnutelné.

„V přírodě není neobvyklé, že se vyskytne bouře mající to, co chápeme jako všechny ingredience nezbytné pro tornádogenezi... a pak se nic nestane. Lovci bouří, která tornáda sledují, jsou s nepředvídatelnostmi přírody obeznámeni a naše modely se chovají podobně,“ uvedl Leigh.

Zdroj: University of Wisconsin–Madis

Témata článku: Video, Věda, Zajímavosti, Výzkum, Počasí, Simulace, Asteroid, Rena, Reno, Tornado, Wisconsin, Běžný střih, Lovec, Velký asteroid, Usilovná práce, Počítačová simulace, Unikátní video, Tornádo

• NokTon 17. 3. 2017 19:42:20
    Opravte si prosím - je to University of Wisconsin-MadisON.
  • Viktor Prudič 16. 3. 2017 20:47:41
    neuvěřitelně hloupý nadpis

Jak vyhubit veškerý život na Zemi: vědci zkoumali tři možné scénáře

** Nejodolnějšími organismy na Zemi jsou želvušky ** K úplnému vyhubení života na Zemi je potřeba skutečně velké události ** Vědci se podívali na tři scénáře: výbuch supernovy, gama záblesk nebo dopad asteroidu

Včera | Kubala Petr | 13

Potvrzeno: Za peníze si lze koupit i štěstí!

26.  7.  2017 | Černý Jiří | 14

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

26.  7.  2017 | Mihulka Stanislav

Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher a z kluků superhrdinové

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

25.  7.  2017 | Doupě.cz