Neuvěřitelné video ukazuje, jak to vypadá uvnitř tornáda

Američtí meteorologové zveřejnili úžasnou simulaci supercely (druh konvektivní bouře), která v roce 2011 v oblasti Velkých planin vyprodukovala tornádo EF-5, známé také jako „El Reno“. Toto unikátní video vzniklo díky usilovné práci týmu Leigha Orfa z Cooperative Institute for Meteorological Satellite Studies (CIMSS) při University of Wisconsin–Madis.

Leigh a jeho kolegové používají počítačové modely k odhalení pohyblivých částí uvnitř supercel i tornád. Běžné PC by podobnou simulaci vytvářelo několik desítek let, ale vědcům se naštěstí podařilo získat přístup ke známému superpočítači Blue Waters. Ten to zvládl za pouhé tři dny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A takto pak tornádo vypadá v reálu

Na videu můžete mj. vidět četná „minitornáda“, ze kterých vzniká hlavní tornádo. Jak se postupně spojují, rychlost větru se stále zvyšuje a tornádo nabývá na síle. Nakonec se objevuje struktura označovaná výrazem „streamwise vorticity current“ (SVC).

„SVC je tvořen vzduchem ochlazeným deštěm, který je nasáván do updraftu (výstupný proud, pozn. red.) pohánějícím celý systém. Předpokládá se, že sehrává zásadní roli v udržování neobvykle silné bouře, ale zajímavé je, že SVC se nikdy nedostane do kontaktu s tornádem – spíše proudí nahoru a kolem něj,“ vysvětlil Orf.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tornádo ke svému zrodu potřebuje souhru několika faktorů – vysoké vlhkosti, nestability a střihu větru v atmosféře etc. I když k ní však dojde, neznamená to ještě, že tornádo je nevyhnutelné.

„V přírodě není neobvyklé, že se vyskytne bouře mající to, co chápeme jako všechny ingredience nezbytné pro tornádogenezi... a pak se nic nestane. Lovci bouří, která tornáda sledují, jsou s nepředvídatelnostmi přírody obeznámeni a naše modely se chovají podobně,“ uvedl Leigh.

Zdroj: University of Wisconsin–Madis

Témata článku: Video, Věda, Zajímavosti, Výzkum, Počasí, Simulace

• NokTon 17. 3. 2017 19:42:20
    Opravte si prosím - je to University of Wisconsin-MadisON.
  • Viktor Prudič 16. 3. 2017 20:47:41
    neuvěřitelně hloupý nadpis

Došlo kafe? Zaběhejte si po schodech!

Dnes | Černý Jiří | 2

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

Dnes | Polesný David, Čížek Jakub | 32

Zahřívá se vám počítač? Vědci vymysleli způsob, jak využít odpadní teplo k napájení dalšího počítače

** Procesory, grafické karty a další čipy generují obrovské množství tepla, které je nevyužité ** Vědci vymysleli způsob, jak teplo využít podobně jako elektřinu i v nanometrových velikostech ** Pomocí tepla by tak bylo možné napájet nové formy tepelných počítačů

Včera | Javůrek Karel | 2

Vědci nechali dopadnout 50 tisíc asteroidů a to i na Česko. Zkoumali, jak zemřete

** Vědci nechali v simulaci dopadnout na Zemi 50 tisíc asteroidů ** Velikost asteroidů byla 15 až 400 metrů ** Většinu lidí by zabila tlaková vlna, vítr a termální záření ** Vlny tsunami nejsou takovým problémem, jak se může zdát

21.  4.  2017 | Kubala Petr | 12

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?