Nová brilantní metoda léčby rakoviny přeprogramuje pacientovy buňky

Americká Food and Drug Administration (FDA) schválila inovativní léčbu akutní lymfoblastické leukemie – Kymriah od společnosti Novartis. „Myslím, že je to ta nejzajímavější věc, jakou jsem ve svém životě viděl,“ prohlásil onkolog Tim Cripe.

Kymriah spadá do oblasti tzv. CAR T-cell therapy, která využívá k potlačení rakoviny imunitní systém pacienta. T-lymfocyty jsou nejprve vyjmuty, následně přeprogramovány tak, aby napadaly nádorové buňky a konečně vráceny zpět do těla.

„S možností přeprogramovat pacientovy vlastní buňky k útoku na zhoubný nádor, vstupujeme do nové hranice v medicínských inovacích,“ komentoval to komisař FDA Scott Gottlieb ve svém prohlášení.

FDA by měla brzy rozhodnout i osudu další CAR-T léčby od Kite Pharma, určené k boji proti B-buněčnému non-Hodgkinovu lymfomu (obecnější než DLCBL, viz níže). Data zveřejněná v únoru ukazují, že 36% ze 101 pacientů na ní po šesti měsících mělo úplnou odpověď.

Na tento typ rakoviny se zaměřuje rovněž již zmíněný Novantis. Ten v červnu publikoval výsledky druhé fáze klinických testů svého CTL019, které se zúčastnilo 53 jedinců trpících DLBCL, tedy difúzním B-velkobuněčným lymfomem. U 23 z nich byla zaznamenána buď úplná, nebo částečná odpověď.

Mezi největší nevýhody tohoto přístupu patří cena – vzhledem k tomu, že jde o individuální léčbu, náklady na ní podle všeho přesáhnou částku 300 000 USD. Samozřejmě jsou tu i určitá rizika (v minulosti během klinických testů několik lidí zemřelo na mozkový edém).

Zdroj: Business Insider

Témata článku: Výzkum, Medicína, Zdraví, Rakovina, Léky, Buňky, Lymfom, Léčba rakoviny, Úmrtí, Největší nevýhoda, Imunitní systém, Zhoubný nádor, Léčba, Business insider, Novartis, Nejzajímavější věc, Klinický test, Buňka

1 komentář

• JohnST 31. 8. 2017 21:53:54
    Toto je tak rok stara informaciaB-]

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

Včera | Petr Jaroslav | 3