Technologie | Medicína

Nová metoda testování krve pomocí zvukových vln je opravdu důmyslná

Vědci vyvinuli novou metodu testování krve pomocí zvukových vln. Zaměřuje se na tzv. exosomy – jakési malé balíčky uvolňované buňkami, které plní úlohu poslů. Jsou-li zachyceny, lze se z nich dozvědět spoustu zajímavých informací o zdravotním stavu organismu.

Velkou výhodou je, že ve srovnání např. s ultracentrifugací nemůže dojít k poškození odebraných vzorků. „Akustické zvukové vlny jsou mnohem jemnější,“ uvedl jeden z výzkumníků, Ming Dao z MIT.

Jak to funguje? Krev protéká velmi malým kanálkem a je vystavena dvěma nakloněným akustickým převodníkům. Zvukové vlny těchto převodníků se setkávají a vytvářejí tlakové body, které následně mohou být využity k přesměrování buněk do dalších kanálků na základě jejich velikosti.

Na tomto místě se dostávají ke slovu další dvě zařízení – jedno má na starost vytřídění buněk a krevních destiček a druhé izolaci výše zmíněných exosomů.

„Tyto exosomy často obsahují specifické molekuly, které jsou podpisem určitých abnormalit,“ vysvětlil Dao. „Pokud je oddělíte od krve, můžete provést biologickou analýzu a uvidíte, co odhalí.“

Tato technologie by lékařům mohla mj. umožnit včasnější zachycení abnormálně probíhajícího těhotenství. Je přesná, méně invazivní než biopsie a lze ji využít ke kontrole těžko dostupných orgánů (například právě placenty během gravidity). Bez zajímavosti jistě není ani to, že 100mikrolitrový nezředěný vzorek krve s ní odborníci dokázali zpracovat za méně než 25 minut – což je slušný výsledek.

Zdroj: MIT

Váš názor Další článek: Nejvýkonnější virtuální servery od české společnosti na ZonerCloud.cz

Témata článku: Technologie, Zdraví, Výzkum, Medicína, Analýza, Krev, Odebraný vzorek, Biopsie, Zvuková vlna, Krevní destička, MIT, Vzorek krve, Vlna, Metoda, Nová metoda, Zajímavá informace, Zdravotní stav, Malý balíček, Velká výhoda, Slušný výsledek, Buňka, Těhotenství, Testování

Užitečné funkce ve Windows 10, o kterých možná ani nevíte

** Operační systém Windows 10 nabízí spoustu užitečných drobností ** O některých funkcích mnoho uživatelů není ** Ukážeme vám některé užitečné vychytávky

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

** Chcete na svém počítači vyzkoušet jiný operační systém? ** Jednoduchá cesta vede přes virtualizaci ** Přinášíme pět nejlepších programů virtualizaci operačních systémů

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy