Nová metoda testování krve pomocí zvukových vln je opravdu důmyslná

Vědci vyvinuli novou metodu testování krve pomocí zvukových vln. Zaměřuje se na tzv. exosomy – jakési malé balíčky uvolňované buňkami, které plní úlohu poslů. Jsou-li zachyceny, lze se z nich dozvědět spoustu zajímavých informací o zdravotním stavu organismu.

Velkou výhodou je, že ve srovnání např. s ultracentrifugací nemůže dojít k poškození odebraných vzorků. „Akustické zvukové vlny jsou mnohem jemnější,“ uvedl jeden z výzkumníků, Ming Dao z MIT.

Jak to funguje? Krev protéká velmi malým kanálkem a je vystavena dvěma nakloněným akustickým převodníkům. Zvukové vlny těchto převodníků se setkávají a vytvářejí tlakové body, které následně mohou být využity k přesměrování buněk do dalších kanálků na základě jejich velikosti.

Na tomto místě se dostávají ke slovu další dvě zařízení – jedno má na starost vytřídění buněk a krevních destiček a druhé izolaci výše zmíněných exosomů.

„Tyto exosomy často obsahují specifické molekuly, které jsou podpisem určitých abnormalit,“ vysvětlil Dao. „Pokud je oddělíte od krve, můžete provést biologickou analýzu a uvidíte, co odhalí.“

Tato technologie by lékařům mohla mj. umožnit včasnější zachycení abnormálně probíhajícího těhotenství. Je přesná, méně invazivní než biopsie a lze ji využít ke kontrole těžko dostupných orgánů (například právě placenty během gravidity). Bez zajímavosti jistě není ani to, že 100mikrolitrový nezředěný vzorek krve s ní odborníci dokázali zpracovat za méně než 25 minut – což je slušný výsledek.

Zdroj: MIT

Váš názor Další článek: Nejvýkonnější virtuální servery od české společnosti na ZonerCloud.cz

Témata článku: Zdraví, Technologie, Výzkum, Medicína, Analýza, Slušný výsledek, Malý balíček, Nová metoda, Krev, Biopsie, Testování, Odebraný vzorek, Metoda, Vzorek krve, Vlna, Buňka, Zajímavá informace, Velká výhoda, Těhotenství, MIT, Zvuková vlna, Krevní destička, Zdravotní stav

Tiny Tina

Tiny Tina's Wonderlands v novém traileru odhaluje třídy, kouzla a barvitá prostředí

V novém dobrodružství ze světa Borderlands rozhodně nebude o zábavu nouze.

Tiny Tina's WonderlandsVideo
Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů