Nová metoda testování krve pomocí zvukových vln je opravdu důmyslná

Vědci vyvinuli novou metodu testování krve pomocí zvukových vln. Zaměřuje se na tzv. exosomy – jakési malé balíčky uvolňované buňkami, které plní úlohu poslů. Jsou-li zachyceny, lze se z nich dozvědět spoustu zajímavých informací o zdravotním stavu organismu.

Velkou výhodou je, že ve srovnání např. s ultracentrifugací nemůže dojít k poškození odebraných vzorků. „Akustické zvukové vlny jsou mnohem jemnější,“ uvedl jeden z výzkumníků, Ming Dao z MIT.

Jak to funguje? Krev protéká velmi malým kanálkem a je vystavena dvěma nakloněným akustickým převodníkům. Zvukové vlny těchto převodníků se setkávají a vytvářejí tlakové body, které následně mohou být využity k přesměrování buněk do dalších kanálků na základě jejich velikosti.

Na tomto místě se dostávají ke slovu další dvě zařízení – jedno má na starost vytřídění buněk a krevních destiček a druhé izolaci výše zmíněných exosomů.

„Tyto exosomy často obsahují specifické molekuly, které jsou podpisem určitých abnormalit,“ vysvětlil Dao. „Pokud je oddělíte od krve, můžete provést biologickou analýzu a uvidíte, co odhalí.“

Tato technologie by lékařům mohla mj. umožnit včasnější zachycení abnormálně probíhajícího těhotenství. Je přesná, méně invazivní než biopsie a lze ji využít ke kontrole těžko dostupných orgánů (například právě placenty během gravidity). Bez zajímavosti jistě není ani to, že 100mikrolitrový nezředěný vzorek krve s ní odborníci dokázali zpracovat za méně než 25 minut – což je slušný výsledek.

Zdroj: MIT