Nová „mycí houba“ dokáže absorbovat obrovské množství ropných látek

Seth Darling a jeho kolegové z Argonne National Laboratory v Illinois vyvinuli materiál, který dokáže perfektně absorbovat ropné látky – pohltí až devadesátinásobek své vlastní váhy. Na rozdíl od tzv. sorbentů navíc může být „vyždímán“ jako klasická mycí houba a následně znovu použit.

Jde o jednoduchou pěnu vyrobenou z polyuretanových nebo polyimidových plastů a potaženou „ropumilovnými“ silanovými molekulami.

Inkriminovaný materiál by mj. mohl značně usnadnit odstraňování ropných látek uniklých do moře. Vědci již v The National Oil Spill Response Research & Renewable Energy Test Facility uskutečnili rozsáhlý pokus, který potvrdil, že jejich výtvor se pro daný účel opravdu hodí.

„Naše upravená pěna si vedla mnohem lépe, než jedna neupravená pěna, kterou jsme si přivezli, nebo komerční sorbenty,“ konstatoval Darling.

Zatím není jasné, co přesně s touto pěnou udělají vysoké tlaky hlubokého moře To ovšem nic nemění na tom, že by měla bez problémů fungovat v pobřežních oblastech, kde je čištění obzvlášť obtížné.

Zdroj: New Scientist, Pixnio

Váš názor Další článek: AMD představí 32jádrové procesory Naples s architekturou Zen, budou určené jen pro servery

Témata článku: Technologie, Výzkum, Materiál, Chemie, Pixnio, Pěna, Nová molekula, Argonne, Dok, Illinois, Seth, Odstraňování, Pobřežní oblast, New Scientist, Polyuretan, Facility, Darling, Průmyslové váhy, ABS, Molekula, Obrovské množství, The Nation

30 nejlepších filmů o druhé světové válce. Pianista, Stalingrad, Ponorka i Hanebný pancharti

Nejdelší den, Tucet špinavců, Generál Patton, Sophiina volba, Jdi a dívej se, Zachraňte vojína Ryana nebo Černá kniha. Nejlepší filmy s tématikou druhé světové války.

Marek ČechJaromír Puk