Materiál

Nová „mycí houba“ dokáže absorbovat obrovské množství ropných látek

Seth Darling a jeho kolegové z Argonne National Laboratory v Illinois vyvinuli materiál, který dokáže perfektně absorbovat ropné látky – pohltí až devadesátinásobek své vlastní váhy. Na rozdíl od tzv. sorbentů navíc může být „vyždímán“ jako klasická mycí houba a následně znovu použit.

Jde o jednoduchou pěnu vyrobenou z polyuretanových nebo polyimidových plastů a potaženou „ropumilovnými“ silanovými molekulami.

Inkriminovaný materiál by mj. mohl značně usnadnit odstraňování ropných látek uniklých do moře. Vědci již v The National Oil Spill Response Research & Renewable Energy Test Facility uskutečnili rozsáhlý pokus, který potvrdil, že jejich výtvor se pro daný účel opravdu hodí.

„Naše upravená pěna si vedla mnohem lépe, než jedna neupravená pěna, kterou jsme si přivezli, nebo komerční sorbenty,“ konstatoval Darling.

Zatím není jasné, co přesně s touto pěnou udělají vysoké tlaky hlubokého moře To ovšem nic nemění na tom, že by měla bez problémů fungovat v pobřežních oblastech, kde je čištění obzvlášť obtížné.

Zdroj: New Scientist, Pixnio

Váš názor Další článek: AMD představí 32jádrové procesory Naples s architekturou Zen, budou určené jen pro servery

Témata článku: Technologie, Výzkum, Materiál, Chemie, Darling, Obrovské množství, Molekula, New Scientist, Dok, The Nation, Odstraňování, Illinois, Pěna, ABS, Nová molekula, Facility, Pobřežní oblast, Průmyslové váhy

Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

** Dark web a deep web jsou rozdílné pojmy ** Temný web je legální, ale často je zneužíván k nelegálním činnostem ** Dostat se na dark web není nic až tak složitého

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?