Nové implantovatelné baterie neobsahují nebezpečné látky a navíc by mohly i léčit

Vědci vyvinuli tenkou flexibilní baterii, která je mimořádně vhodná pro použití v různých implantabilních zařízeních. Místo nebezpečných chemikálií totiž obsahuje kapaliny, které tělu nemohou uškodit.

Konkrétně se jedná o kapaliny na bázi sodíku, z nichž jedna představuje normální solný roztok a další napodobuje tekutinu obklopující naše buňky – takže v jejím složení aleznete aminokyseliny, cukry i vitamíny.

„Současné baterie používané v lékařských implantátech, třeba ty lithium-iontové, jsou obvykle tuhé. A většina flexibilních baterií je zase založena na hořlavých organických látkách nebo korozních elektrolytech, které mají špatnou biologickou kompatibilitu a z hlediska bezpečnosti jsou rizikové i pro nositelná zařízení, natož implantibilní,“ konstatoval jeden z výzkumníků, Yonggang Wang z Fudan University in China.

Tým vytvořil hned dva typy této inovativní baterie. První spoléhá na tenké vrstvy elektrodového materiálu přilepené na pletivo z ocelových vláken, zatímco druhý na páteř z uhlíkových nanotrubiček s vloženými nanočásticovými elektrodovými materiály.

Oba typy během testování překonaly většinu běžných lithium-iontových baterií, které se dávají do nositelné elektroniky. To však není všechno. U druhého typu totiž byla zaznamenána velice zajímavá vedlejší reakce. Páteř z uhlíkových nanotrubiček zrychlila konverzi rozpuštěného kyslíku na hydroxidové ionty – což je proces, který by teoreticky bylo možné využít k léčbě rakoviny.

„Mohli bychom tyto vláknité elektrody implantovat do lidského těla, aby konzumovaly esenciální kyslík – především v oblastech, kam se injekčně podávané léky obtížně dostávají,“ říká Wang. „Deoxygenace dokonce může zničit rakovinné buňky či patogenní bakterie, poněvadž jsou velmi citlivé na změny pH svého životního prostředí.“

Zdroj: Scimex

Témata článku: Technologie, Výzkum, Baterie, Medicína, Nanotechnologie, Zdraví, China, Kyslík, Druhý typ, Buňka, Rakovinná buňka, Životní prostředí, Lidské tělo, Kapalina, Páteř, Elektrolyt, Látka, Nositelná elektronika

1 komentář

• Vašek02 11. 8. 2017 15:15:52
    Tak to vyrobte a pak se o tom můžeme začít bavit.